Zapamiętaj nigdy nie rób na odpier***. Zdjęcie opony w moim rowerze to istny horror, opona zapieka się, przez co nie idzie jej zdjąć z obręczy. Jednak po wielu próbach pokonałem ją. Reszta poszła już z górki założyłem taśmę, wentyl, zalałem mleczkiem i jazda. Jeszcze przed wyruszeniem w drogę sprawdziłem, czy nie ma żadnych nieszczelności.

Niestety na moje nieszczęście po dwudziestu kilometrach od domu zorientowałem się, że jest coś nie tak. Mleczko zaczęło wydobywać się przez otwory w szprychach. Tragedia… przejechałem jeszcze dwa kilometry. Po tym dystansie moja przygoda rowerowa zakończyła się fiaskiem, a zarazem przerodziła się w kolejną tylko już przygodę pieszą wzbogaconą o dwanaście kilogramów balastu.

Podekscytowany nowym bajerem (tubeless) w rowerze, zapomniałem o pompce i dętce. Także przestroga do Ciebie, zawsze bierz ze sobą dętkę i pompkę, a obręcz oklejaj starannie.

Zalety jazdy na oponach bezdętkowych – tubeless

  • niższa waga (około 100 gram)
  • nie przetniesz rantem obręczy dętki
  • niewielkie ryzyko złapania kapcia
  • możliwość jazdy na niższym ciśnieniu
  • mniejsze opory toczenia
  • większy komfort jazdy

Minusy systemu bezdętkowego

  • utrudniona zmiana opon
  • wyższa cena, niż dętka
  • co pewien okres trzeba dolewać mleczko

Mleczko uszczelniające

Mleczko służy do uszczelniania dziur w oponie. Podczas przebicia mleko wpada do powstałej dziury i pod wpływem powietrza „ścina” się, przy czym zatyka powstałą dziurę. Mleko spokojnie radzi sobie z przebiciami, niestety bardzo słabo sobie radzi z przecięciami. Dlatego warto wozić przy sobie dętkę na wszelki wypadek.

Taśma

Dwie taśmy tubeless

Zadaniem taśmy jest uszczelnienie obręczy, wybierając taśmę zwróć uwagę na jej szerokość. Ze względu na to, że profil obręczy jest wklęsły warto wybrać delikatnie szerszą taśmę. Dzięki temu taśma będzie dodatkowo trzymana przez oponę, unikniemy wtedy sytuacji, w której brzeg taśmy się odklei. Pamiętaj, że nie można przesadzać z szerokością taśmy najlepiej, aby była szersza o około 3 mm. Unikaj sytuacji, w których taśma delikatnie wystaje ponad ”wgłębienie” na profilu opony.

Posiadana przez Ciebie taśma jest sztywna i nie chce się dobrze trzymać obręczy? Spotkałem się z taką sytuacją próbując uszczelnić obręcz taśmą Trezado. Dlatego przy takich taśmach trochę bardziej trzeba się namęczyć. W takim wypadku pomocna będzie opalarka bądź suszarka.

Jak okleić obręcze taśmą?

Aby jak najbardziej ułatwić sobie oklejanie użyj widelca (amortyzatora) odwróconego do góry nogami lub centrownicy.

Przede wszystkim zacznij od zdemontowania starej opaski. Przed nałożeniem taśmy trzeba wyczyścić obręcz, najlepiej do tego celu użyć alkoholu bądź płynu do mycia naczyń.

Naklejanie taśmy zacznij ok. 10 – 20 cm za otworem na wentyl i oklejanie zakończ w podobnej odległości za nim. Oklejając musisz zrobić zakładkę. A ile warstw taśmy potrzeba?… wystarczy jedna.

Naklejaną taśmę musisz mocno naciągać tak, aby nie powstały żadne bąble powietrza, jak pisałem wcześniej, aby ułatwić sobie taśmę można podgrzać suszarką.

Montaż wentyla

Taśma uszczelniająca tubeless  jest już założona na obręcz.

Gdy już nakleiłeś taśmę, możesz przejść do kolejnego etapu. Aby zamontować wentyl, potrzebne będzie Ci coś ostrego. Najlepszym sposobem będzie zrobienie małej dziurki w taśmie za pomocą gwoździa lub czegoś innego. Broń Boże nie używaj do tego noża, ponieważ nacięcie osłabi taśmę, przez co może dojść do sytuacji, w której taśma pęknie.

Czy potrzebna jest ta mała gumka?

tubeless  - zaworek już przekręcony. Wyjaśniam po co jest ta gumka.

Mała gumka znajdująca się na wentylu wbrew pozorom nie służy do uszczelniania wentyl. Zadaniem tej gumki jest ochrona przed porysowaniem nakrętką obręczy, dba również, aby wskutek wibracji powstałych w czasie jazdy nakrętka się nie odkręciła. Nie wszystkie wentylki posiadają tego rodzaju gumkę, nie przejmuj się jeżeli twój jej nie posiada.

Co zrobić, jeżeli opona nie chce wskoczyć na rant?

Jednym z najtrudniejszych zadań przy zakładaniu Tubeless – systemu bezdętkowego, jest napompowanie opony. W przypadku gdy powietrze ucieka bokami.

Istnieje kilka sposobów, które ułatwiają pozbyć się tego problemu.

Aby łatwiej napompować oponę tubeless wykręć maszynkę.

Zacznij od wykręcenia maszynki z wentyla, takie rozwiązanie pozwala na dostanie się większej ilości powietrza do opony.

Ugniatam ranty aby łatwiej uszczelnić oponę. tubeless prawie gotowe, pozostało jeszcze wlać mleczko uszczelniające.

Kolejnym sposobem jest dociśnięcie opony. Musisz uklepywać oponę tak, aby rant opony zbliżył się z rantem obręczy.

Jeżeli nie pomagają dwa powyższe sposoby, to będziesz musiał użyć sprzętu grubszego kalibru. Mianowicie:

  • kompresor
  • pompka na naboje CO2
  • specjalny zbiornik na wysokie ciśnienie

Ile wlać mleczka uszczelniającego?

Wlewam mleczko uszczelniające do opony. Opona tubeless jest gotowa.

Producent podaje, że wystarczy od 60 do 80 ml, aby tubeless było szczelne, jednak ja leję 120 ml. Dzięki większej ilości mleczka, rzadziej będę musiał go dolewać, a także jestem bardziej pewny podczas jazdy, że nie złapię kapcia.

Co zrobić, jeżeli powietrze ucieka?

Najpierw określ skąd powietrze ucieka. Najprościej będzie Ci zdiagnozować nieszczelne miejsca po śladach wydostającego się mleczka. Jeżeli powietrze ucieka z:

  • wentyla – spowodowane może być zbyt słabym dokręceniem wentyla, zazwyczaj warto wspomóc się kombinerkami, aby dokładnie dokręcić wentyl.
  • opony – jeżeli powietrze ucieka przez dziurę w oponie to spróbuj przechylić koło tak, aby mleczko załatało powstałą dziurę. Jeżeli dziura jest zbyt doża, to z pomocą przychodzi gąbka do mycia naczyń. Wytnij wąski pasek i wepchaj go w oponę za pomocą drucika, pozostała część obetnij. Zamieszczam link do filmiku jak to zrobić. Natomiast jeżeli powietrze ucieka ze ścianek bocznych opony, rozprowadź dokładnie mleczko. Mleczko uszczelniające powinno po jakimś czasie zatkać pory w oponie.
  • otworów na nyple – niestety mam dla Ciebie złą wiadomość. Nieszczelność jest spowodowana źle założoną taśmą, będziesz musiał jeszcze raz dokładniej owinąć obręcz taśmą.

Istnieją również inne zamienniki dla systemu Tubeless, jeden z nich znajdziesz we wpisie: Opona firmy Innova Tires z systemem ITT