Dowiedz się jak usunąć luzy i nasmarować pedały w 10 minut

Dowiedz się jak usunąć luzy i nasmarować pedały w 10 minut

Dowiedz się jak usunąć luzy i nasmarować pedały w 10 minut

Dowiedz się jak usunąć luzy i nasmarować pedały w 10 minut

Dowiedz się jak usunąć luzy i nasmarować pedały w 10 minut

Dowiedz się jak usunąć luzy i nasmarować pedały w 10 minut

Już nie pamiętam, kiedy ostatnio serwisowałem pedały w swoim rowerze. Kręcą się, nie ma luzów, a więc po co je serwisować. Tak sobie mówiłem przez dwa lata… jednak dzisiaj nastał dzień na pełny serwis. Tym razem na stół operacyjny trafią pedały Shimano SAINT PD-MX80.

Niestety operacja w moim wykonaniu nie przebiegła pomyślnie. A mianowicie zgubiłem jeden maleńki „organ”….

Jednak zacznijmy od początku, w tym wpisie chciałbym pokazać Ci jak serwisować pedały. W szczególności przydatny on będzie, jeżeli chciałbyś dokonać serwisu pedałów marki Shimano, natomiast w innych markach mogą pojawić się różnice konstrukcyjne.

Potrzebujesz:

  • Klucz płaski 15 lub klucz imbusowy 8 mm.
  • Smar do łożysk
  • Czyste szmatki, ręcznik papierowy
  • Odtłuszczacz lub płyn do naczyń zmieszany z wodą
  • Śrubokręt magnetyczny (nieobowiązkowy)
  • Klucz płaski 7 i 10 mm
  • Klucz 20 mm

Zacznij od zdemontowania pedałów

Jest to banalna czynność no, chyba że twoje pedały są zapieczone. W takim przypadku wspomóż się środkiem penetrującym. Potrzebny Ci będzie klucz imbusowy 8 mm bądź klucz płaski 15 mm. Przy odkręcaniu uważaj, aby nie uderzyć ręką w zębatkę, podczas gdy gwint nagle puści.

Rozebrane pedały rowerowe, serwis, czyszczenie pedałów i rozbieranie

Teraz musisz rozkręcić pedał. Potrzebujesz do tego klucza płaskiego 20 mm. Przytrzymujemy pedał za blat lub umieszczamy go w imadle. Musisz zwrócić uwagę na kierunek odkręcania korpusu, ponieważ wewnętrzny gwint jest odwrotny względem zewnętrznego.

Rozebrane pedały rowerowe, serwis, czyszczenie pedałów i rozbieranie
Rozebrane pedały rowerowe, spis części

Udało Ci się już wydostać korpus, teraz pozostało go rozebrać. Używaj do tego kluczy płaskich 7 i 10 mm. Jeżeli mniejsza nakrętka nie chce puścić to najpierw poluzuj większą, po takim zabiegu z łatwością powinieneś odkręcić nakrętkę 7 mm. Przy odkręcaniu większej (konusa) bądź bardzo ostrożny, ponieważ jest ona odpowiedzialna za blokowanie kulek łożyska. Po odkręceniu konusa pozostało Ci wydłubać kulki.

Następnie musisz zdemontować wszystkie elementy. Jeżeli chodzi o czyszczenie podzespołów to proponuję Ci, abyś użył odtłuszczacza, bądź ciepłej wody z płynem do naczyń. Po wyschnięciu warto elementy poddać wzrokowej analizie, czy aby na pewno żadna część nie jest uszkodzona (w szczególności zwróć uwagę na stan kulek).

Rozebrane pedały rowerowe, serwis, nasmarowana oś

Po wyczyszczeniu całego zestawu przechodzimy do składania. Zacznij od nasmarowania osi. Po czym załóż uszczelkę, pamiętaj, aby zwrócić uwagę na jej montaż, ponieważ z jednej strony jest węższa. Następnym elementem, jaki musisz założyć jest złota tuleja.

Powoli przechodzimy do najbardziej precyzyjnej części. Pomiędzy złotą tuleją a osią musisz umieścić sporą ilość smaru, tak abyś mógł w nim zatopić kuleczki. Na dole powinno znajdować się 12 kulek, do umieszczenia ich pomocny będzie magnetyczny śrubokręt. Znacznie ułatwi on umieszczenie kulek na swoim miejscu.

Kulki przykrywamy stalową tuleją, a następnie powtarzamy czynność montażu dwunastu kulek. Między stalową tuleję a osią umieść sporo smaru po czym powoli zatapiaj w nim kulki. Mnie niestety ta czynność nie wyszła tak jakbym tego chciał. Przy zakładaniu ostatniej kulki doszło do tragedii. Kulka przepadła gdzieś w czeluściach piwniczego warsztatu. Jeżeli także zgubiłeś tę kulkę to nie martw się, można ją dostać w internecie. Jej rozmiar to 3/32 cala.

Zakończymy tą ekscytującą historię, bo pozostało Ci jeszcze złożenie pedała, a jesteś w połowie drogi. A więc wkręcamy metalowy konus dociskający, uważaj, aby żadna kulka nie wydostała się z tulei. Podczas dokręcania konusa nie możesz tego robić na siłę, dokręcaj, dopóki tuleja zacznie z trudem się obracać. Teraz pozostało Ci tylko dokręcić nakrętkę kontrującą, przy dokręcaniu warto przytrzymać kluczem konus.

Na sam koniec musisz nasmarować korpus i skręcić go z blatem. Po skończonej pracy przydał by się mały test. Ja zawsze przed nałożeniem smaru na korpus, skręcam pedał na sucho. Dzięki temu bez brudzenia rąk mogę wprowadzić poprawki. Jeżeli czujesz luz to wystarczy, że mocniej dokręcisz konus, a gdy pedał ciężko się obraca to wystarczy, że poluzujesz konus.

Wersja skrócona:

  1. Rozkręć pedał, kluczem 20 mm
  2. Umyj wszystko ze smaru
  3. Rozkręć korpus, uważaj, aby kulki nie wyleciały
  4. Posmaruj oś, załóż uszczelkę i złotą tuleję
  5. Pomiędzy tuleją a osią umieść smar, a następnie zatop w nim 12 kulek
  6. Złóż stalową tuleję, pomiędzy nią a osią umieść smar z 12 kulkami
  7. Skręć konus i nakrętkę kontrującą, tak aby płynie kręciła się tuleja
  8. Posmaruj korpus smarem i wkręć go w blat pedała

To był,o by na tyle, jeżeli masz jakieś pytania , uwagi to zapraszam do kontaktu jakub@rowerowamoda.pl (zawsze odpisuję).