Co to są hamulce hydrauliczne?

Hamulce hydrauliczne – mówiąc najprościej, to takie hamulce w rowerze, które zamiast tradycyjnej, stalowej linki używają do hamowania specjalnego płynu hamulcowego zamkniętego w przewodzie. To obecnie najskuteczniejszy i najpopularniejszy typ hamulców tarczowych w rowerach ze średniej i wyższej półki, zwłaszcza w MTB, gravelach i szosach.

Jak to działa? (Wersja dla ludzi, nie dla inżynierów)

Wyobraź sobie dwie połączone ze sobą strzykawki. Kiedy naciskasz tłok w jednej, płyn wędruje przez rurkę i wypycha tłok w drugiej, prawda?

W rowerze działa to identycznie:

  1. Klamka hamulca to Twoja pierwsza, duża „strzykawka”.
  2. Gdy ją naciskasz, tłoczek w klamce spręża płyn hamulcowy (najczęściej olej mineralny lub płyn DOT).
  3. Płyn pod ciśnieniem wędruje przewodem hamulcowym (naszą rurką).
  4. Na końcu dociera do zacisku przy kole, który jest naszą drugą, mniejszą „strzykawką”.
  5. Ciśnienie płynu wypycha tłoczki w zacisku, które z ogromną siłą dociskają klocki hamulcowe do tarczy obracającej się razem z kołem.

Efekt? Twój rower staje dęba, a Ty uśmiechasz się z satysfakcją.

Dlaczego warto? (Plusy)

  • Ogromna siła hamowania: Różnica między linką a hydrauliką jest jak między pukaniem do drzwi a wejściem z futryną. Siła jest nieporównywalnie większa i nie wymaga od Ciebie używania uścisku Pudziana.
  • Genialna modulacja: To jest słowo-klucz! Modulacja to płynna kontrola nad siłą hamowania. Wiesz, to nie jest system „zero-jedynkowy” (włącz/wyłącz). Możesz delikatnie zwolnić albo gwałtownie się zatrzymać, a wszystko to kontrolujesz jednym palcem. To jak ściemniacz światła zamiast zwykłego włącznika.
  • Bezobsługowość i odporność: System jest zamknięty, więc nie dostaje się do niego błoto, piach czy woda. Klocki same dopasowują się do tarczy w miarę zużycia. Po prostu działa, bez względu na pogodę.
  • Komfort: Na długich, technicznych zjazdach Twoje dłonie i palce nie męczą się od ciągłego wciskania twardej klamki.

Czy są jakieś minusy?

  • Serwis: Odpowietrzanie układu czy wymiana płynu wymaga specjalnych narzędzi i odrobiny wprawy. Dla laika może to być trudniejsze niż wymiana linki i pancerza. Ale hej, od czego są dobre serwisy rowerowe!
  • Cena: Zazwyczaj są droższe od swoich mechanicznych odpowiedników.