Cicha i gładkie zmiany biegów może mieć decydujące znaczenie dla jazdy na rowerze.W tym poradniku pokażę jak ustawić  przednią przerzutkę i tylną przerzutkę, a także pokaże, jak zdiagnozować i rozwiązać typowe problemy ze swoją przerzutką.

Pierwszą rzeczą do zrobienia jest, aby dowiedzieć się, co jest nie tak z biegami.

W naszym rowerze możemy spotkać kilka problemów z napędem. Oto najczęstsze problem:

Problem: zmiana biegu nie jest płynna przy w rzucaniu w górę lub w dół

Rozwiązanie: Jest to najczęściej spowodowane przez rozciągnięte linki przerzutki i trzeba będzie ponownie ustawiać biegi.

Problem: Moja tylna przerzutka jest dobrze ustawiona, ale przesuwa łańcuch zbyt daleko w jednym kierunku

Rozwiązanie: Jeśli łańcuch nie zatrzymuje się na ostatniej zębatce i przesuwa się w szprychy (lub odwrotnie), to prawdopodobnie jest to spowodowane wygięciem tylnego haka. Taki hak można wyprostować, jednak gdy jest w złym stanie należy go wymienić.

Problem: przesunięcie w dół jest w porządku, ale zmiana biegów na wyższy jest bardzo ciężkie i powolne

Rozwiązanie: W takim wypadku przydało by się wymienić linki a także pancerze przerzutki. W pancerzach często odkłada się błoto i piach co praktycznie uniemożliwia nam zmianę biegów.

Problem: Łańcuch ślizga się, przeskakuje po zębatce i ogólnie zła praca

Rozwiązanie: Sprawdź, czy na kaseta, łańcuch i tarcze pod kątem zużycia. Jeżeli zęby w tarczach są wytarte i zaostrzone, a łańcuch zbyt wyciągnięty (możesz to sprawdzić za pomocą miarki do łańcucha) to musisz liczyć się z wymianą zużytych części.

Ustawienie przedniej przerzutki

Jeżeli biegi na rowerze są prawidłowo ustawione, to każde kliknięcie przesuwa łańcuch w górę lub w dół. Jeśli okaże się, że jakiś bieg jest pomijany lub utknie, to istnieje duże prawdopodobieństwo, ustawienia odnowa przerzutek.

Problemy z przerzutkami mogą być spowodowane wyciągnięciem linki, co jest normalną sytuacją w nowych rowerach lub linkach.

Sprawdź jednak czy tylna przerzutka nie jest uszkodzona lub jej hak. Jeśli to wszystko jest dobre, to przejdźmy do ustawiania.

Czego potrzebujesz

  • Klucz imbusowy, aby pasowały do śruby przerzutki która trzyma linkę.
Krok 1

Powinniśmy zacząć od prawidłowego ustawienia położenia przedniej przerzutki. A więc odkręcamy linkę i luzujemy śrubę obejmy. Dzięki temu będziemy mogli regulować jej kąt a także wysokość.

Krok 2

Ustawiamy tak przerzutkę aby po jej wychyleniu odległość między nią a największą zębatką na korbie wynosiła od 2 do 4 milimetrów a także musi być idealnie równo względem blatu. Następnie dobrze dokręcamy ją, a także linkę i przechodzimy do dalszego ustawiania.

Teraz ustawiamy z tyłu najwyższy bieg aby mieć jak najmniejszy skos łańcucha. Następnie gdy łańcuch jest na najmniejszym blacie zaczynamy regulację śrubami. Odstęp pomiędzy wewnętrzną częścią przerzutki a łańcuchem powinien wynosić ok. 2 milimetry. Zmieniamy go za pomocą śruby (H). Gdy już ustawimy zakres najmniejszego blatu to musimy przejść do blatu największego.

Krok 3

Musimy ustawić odstęp pomiędzy łańcuchem a zewnętrzną częścią blatu, odległość powinna wynosić 2-3 milimetry. Regulacji dokonujemy poprzez wkręcanie i wykręcane śruby ( L ).

Jeżeli zmianę biegów na wyższy jest słaba, należy w takim przypadku stopniowo zwiększać napięcie kabla poprzez kręcenie baryłką o ćwierć obrotu w lewo.

 

Ustalanie tylnej przerzutki

Śruby dopuszczalne kontrolować zakres ruchu przerzutkę. Jeśli nie są one prawidłowo ustawione, wówczas łańcuch może być w stanie spaść z kasety lub tarcz, które mogą być niebezpieczne – zarówno dla Ciebie i Twojego roweru.

Przed rozpoczęciem pracy upewnić się, że przerzutka wieszak nie został zagięty. Jeśli tak jest, trzeba naprawić lub wymienić – patrz poniższy film o tym, jak to zrobić.

Czego potrzebujesz

  • Mała poprzeczka śrubokręt
Krok 1

Ustaw na zębatkę z najmniejszą ilością zębów, odkręć linkę od tylnej przerzutki i jeszcze raz naciągnij linkę. Teraz śrubą ( H ) kręć tak aby wózek przerzutki był w takim samym położeniu co zębatka.

Krok 2

Następnie przeżuć przerzutkę na zębatkę z największą ilością zębów, tak samo jak w kroku 1 ustaw równolegle wózek do zębatki. Regulacji dokonujesz za pomocą śruby ( L ). Twoje tylne wysokie i niskie przełożenia powinny być już ustawione.

Krok 3

Jeżeli łańcuch nie wchodzi na któreś przełożenie lub przeskakuje to powinieneś ustawić długość linki za pomocą śrub baryłkowych które znajdują się na manetce i na tylnej przerzutce. Pamiętaj jednak aby baryłki przesuwać o 1/3 obrotu, po każdej takiej drobnej korekcie należy sprawdzić czy wszystko działa prawidłowo.

Krok 4

Ostatnim krokiem będzie wyregulowanie odległości wózka przerzutki od kasety. Regulacji dokonujemy poprzez dokręcanie/odkręcanie tej śruby. Między wózkiem a kasetą powinna być ok. 5 milimetrów różnicy.

 

Wymiana uszkodzonego haka przerzutki

W rowerach stosuje się hak tylnej przerzutki który ma za zadanie chronić naszą ramę lub przerzutkę. Wieszaki przerzutki zostały zaprojektowane specjalnie do zgięcia lub złamania w przypadku uderzenia, aby zapobiec droższą uszkodzenia przerzutki lub ramy. Jeśli tylne przełożenia nie działa a ty miałeś drobny wypadek  wtedy istnieje duża szansa, że wieszak jest wygięty. Jeżeli podczas wyprawy rowerowej okaże si, że wasz hak przerzutki jest wygięty to nie ulegajcie pokusie, aby go prostować, ponieważ  prawdopodobnie, złamiecie go i zaoferujecie sobie długi spacer domu. Zamiast przywracania go do stanu pierwotnego, można spróbować odnowa ustawić biegi. To może nie dać Ci dostępu do całej kasety, ale pozwoli ci dotrzeć do domu.

Czego potrzebujesz

Co robić

Krok 1

Musimy odkręcić główną śrubę tylnej przerzutki. Po demontażu przerzutki zdejmujemy tylne koło.

Krok 2

Następnie odkręcić śruby łączące hak z ramą.

Na koniec pozostaje sprawdzić nam czy przerzutka działa prawidłowo jak nie to ją trzeba odnowa ustawić.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here