Na rynku znajdziemy wiele typów hamulców, które mają różne mocowania, inne klocki i tarcze hamulcowe.  Więc warto, abyś wiedział czym różnią się hamulce. Dzięki temu w przyszłości unikniesz nieprawidłowego zakupu klocków bądź innych części układu hamulcowego.

Podobne wpisy:

Rodzaje hamulców

W rowerach możemy spotkać dwa rodzaje hamulców: hydrauliczne i mechaniczne. Hamulce hydrauliczne z każdym rokiem coraz bardziej wypierają hamulce mechaniczne. Spowodowanej jest to tym iż hydrauliki mają znacznie większą siłę hamowania, a także posiadają lepszą modulację,  przez co o wiele łatwiej jest je wyczuć, a przy tym nie trzeba z dużą siłą wciskać klamki hamulcowej aby się zatrzymać. Co do hamulców mechanicznych, to znacznie zostają w tyle porównując je z hydraulicznymi. Występują one w dwóch wersjach: v-brake i tarczowych. Montuje się je zazwyczaj w tańszych rowerach. Hamulce tego typu jak dla mnie są pod jednym względem lepsze, a mowa tu o prostocie ich regulacji i montażu. Wystarczy, że prawidłowo naciągniemy linkę i wszystko powinno działać, a nie to co w hydraulikach, ciągłe odpowietrzanie, wycieki płynu…

Rodzaje płynów hamulcowych 

Aby nasze hamulce hydrauliczne działały, potrzebny jest płyn hamulcowy. Wyróżniamy dwa rodzaje płynu: olej mineralny i płyn hamulcowy DOT 4 lub DOT 5.1. Pamiętaj, aby sprawdzić wcześniej  przed wymianą  jaki posiadasz płyn w hamulcach. Zalanie hamulców innym płynem niż przewiduje producent może być dla nich zabójcze, co spowoduje z biegiem czasu zniszczeniem uszczelek w klamce jak i w zacisku. Do hamulców Avid i Sram wlewamy DOT 4 lub DOT 5.1. Natomiast do Shimano, Magura, Tektro wlewamy olej mineralny. Jednak przed zmianą sprawdź jeszcze, jaki dokładnie wchodzi płyn do modelu twoich hamulców.

Płyn bądź olej hamulcowy powinieneś wymieniać, w zależności od częstotliwości użytkowania roweru. Natomiast jeżeli posiadasz hamulce na płynie DOT 4 lub 5.1, który jest wyprodukowanych na bazie glikolu to zastosuj preparaty bardzo higroskopijne, czyli takie które wchłaniają wodę z otoczenia.

Rodzaje klocków hamulcowych 

Decydując się na wymianę klocków hamulcowych, jesteśmy postawieni przed wyborem różnych rodzai klocków: metalicznych, półmetalicznych i żywicznych.  Aby dobrze dobrać klocki musimy chwilę się zastanowić jak jeździmy, czy ograniczmy się do niedzielnych wycieczek, a może całymi dniami poddajemy próbie nasz rower na szaleńczych zjazdach. Klocki metaliczne zapewnią nam dużą siłę hamowania, jednak o wiele szybciej zużyją nam tarczę hamulcową, a także aby działały w 100% muszą się nagrzać do odpowiedniej temperatury. Dlatego, aby jeździć z tymi klockami potrzebujesz wyposażyć się w odpowiednie tarcze hamulcowe, które są przystosowane do tego rodzaju okładzin. Kompatybilnymi tarczami z okładzinami metalicznymi są Shimano Deore, SLX, XT, XTR. Przed zakupem tarcz sprawdź z jakimi okładzinami są kompatybilne.

Klocki żywiczne zapewniają znacznie gorszą siłę hamowania niż metaliczne, ale za to nie zużywają nam tak szybko tarcz hamulcowych. Przeznaczone są one do jazdy rekreacyjnej, a nie do stromych zjazdów. Złotym graalem są klocki półmetaliczne, czerpią one zalety od klocków metalicznych jak i żywicznych. Zapewniają bardzo dobrą siłę hamowania, a przy tym nie zużywają tak bardzo tarczy hamulcowej jak w przypadku klocków metalicznych.

Przed zakupem musisz upewnić się jaki kształt posiadają nasze stare klocki. Na rynku znajdziemy wiele klocków, dlatego warto jest sprawdzić, które z nich będą pasowały.

Mocowania tarcz hamulcowych 

W rowerach możecie spotkać dwa typy mocowań tarcz: na sześć śrub oraz Centerlock, które są produkowane prze Shimano. Mocowanie Centerlock zapewnia nam możliwość szybszego mocowania tarcz. Po założeniu tarczy na wielowypust wystarczy, że dokręcimy ją z pomocą specjalnej nakrętki, która przytrzymuje tarczę przed odczepieniem się od piasty. Aby założyć tarczę z systemem mocowania na sześć śrub, trzeba spędzić trochę więcej czasu. Śruby powinno dokręcać się naprzemiennie. Za żadnym skarbem nie dokręcajcie ich od razu z maksymalną siłą. Jeżeli dokręcimy je na max i po kolei, to ryzykujemy tym, że tarcza hamulcowa będzie krzywo zamontowana, przez co może ocierać o okładziny hamulcowe.

Pamiętaj, że jeżeli chcesz przejść z systemu sześć śrub na Centerlock, to musisz zmienić piastę, która współgra z tym systemem. Natomiast gdy masz tarczę z mocowaniem na sześć śrub, to jesteś w stanie przymocować ją do piasty, która współgra z systemem Centerlock. Wystarczy, że użyjesz do tego specjalnego adaptera.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here