Każdy dobry amortyzator będzie mieć zakres regulacji, co pozwoli dostroić pracę amortyzatora do własnych potrzeb. Ustawienie widelca amortyzowanego, a także dampera jest nam bardzo potrzebne, ponieważ wpływa ono na wydajność zawieszenia, zapewnia nam jak najbardziej komfortowe odczucia z jazdy a co najważniejsze zapewnia jak największą przyczepność.

Regulacja zawieszenia

W amortyzatorach powietrznych możemy spotkać trzy rodzaje regulacji: ustawienie twardości, tłumienia odbicia i kompresji. Natomiast w tańszych amortyzatorach sprężynowych spotkamy jedynie pokrętło do ustawienia twardości sprężyny, a także blokadę widelca.

Ustawienie twardości

Twardość w amortyzatorze jest zmieniana za pomocą zmiany ciśnienia. Więc im jesteś cięższy, tym większego ciśnienia potrzebujesz.

Tłumienie kompresji

Tłumienie kompresji polega na regulowaniu przepływu oleju przez małe otwory. Ten system znaleźć możemy w amortyzatorach powietrznych, a także w dobrym zawieszeniu sprężynowym.

Wpływa ono na szybkość, z jaką widelec ugina się po najechaniu na przeszkodę. Zbyt duże tłumienie zwiększa twardość widelca przez co nierówności są słabo wybierane, natomiast zbyt małe przyczynia się do kołysania widelca.

Tłumienie powrotu

Wpływa ono na szybkość, z jaką widelec wraca do stanu pierwotnego. Gdy jest go za mało to przednie koło odbija się od przeszkody, tracąc przy tym kontakt z podłożem, nadmierne zaś uniemożliwia odpowiednio szybki powrót widelca do swojego naturalnego położenia.

Jak wyregulować widelec

Będziesz potrzebować:

  • pompkę do amortyzatorów
  • linijkę

Krok 1: Ustaw  SAG

Możesz zrobić  to sam, ale dobrze by było jednak, gdybyś miał kogoś do pomocy.  Wystarczy abyś znalazł jakąś ścianę, o którą można oprzeć rower.

Zacznij od pomiaru długości goleni. Podziel ich długość na cztery części, dzięki czemu łatwo będzie Ci obliczyć 25 procent długość goleni. Niektóre bardziej agresywne widelce, takie jak te znajdujące się na rowerach zjazdowych, można ustawić maksymalnie do 30 procent.

Wsiądź na rower i przyjmij pozycję do jazdy. W większość widelce będą mieć mały gumowy pierścień na jednej z goleni, które pozwolą Ci sprawdzić ilość SAG – taką gumkę możesz zastąpić zaciskiem do kabli.

Nie ulegnij pokusie, aby pozostawić zacisk na goleniach. Ponieważ może ona uszkodzić golenie, a także i uszczelki, przez co będzie dostawał się bród do wnętrza widelca.

Wsiądź na rower i nie próbuj go odbijać, ani na siłę uginać. Rower powinien  ugiąć się pod Twoim ciężarem. Siedząc na siodełku zmierzyć ilość SAG.

Gumka powinna pokazywać, o ile Twój widelec się ugiął. Jeżeli powyżej 25 procent to należy go dopompować. Natomiast jeśli poniżej, należy spuścić trochę powietrza.

W widelcach Rock Shock znajdziemy pomocną tabelę z zalecanym ciśnieniem.

Warto wspomnieć, że widelec sprężynowy też możemy ustawić,  tylko może nie tak dokładnie jak powietrzny. Potrzebujemy do tego nowej sprężyny, twardszej lub miększej.

Krok 2: Tłumienie powrotu i odbicia

Po pierwsze powinieneś na własnej skórze sprawdzić jak działa tłumienie. Wybierz się w teren z licznymi korzeniami, dziurami, a następnie przesuń pokrętło tłumienia maksymalnie w prawo i przejedź się. To samo zrób dla ustawień maksymalnie w lewo. Jeżeli już wiesz jak działa tłumienie, to należy przejść do regulacji.

Ustaw pokrętło na środku. Następnie możesz eksperymentować zmieniając zakres o jedno/dwa kliknięcia, aż do uzyskania pożądanej konfiguracji.

Różne rodzaje terenu będą miały indywidualne wymagania.  Należy również pamiętać, że jest to dość rzadkie, aby biorąc zarówno kompresję lub odbicie do skrajności, będziesz mieć wiele korzyści. Zwykle lepiej jest zatrzymać się w pobliżu centrum dostępnego zakresu.

Jak ustawić tylne zawieszenie

Będziesz potrzebował:

  • pompkę do amortyzatorów
  • linijkę
  • gumkę/zacisk

1. Ustawienie Sagu

Możesz zrobić  to sam, ale czyjaś pomoc na pewno ułatwi Ci wykonanie zadania. Oprzyj rower o ścianę.

Zacznij od pomiaru skoku dampera – rurka która porusza się wewnątrz większej puszki. Podziel ją na cztery części.

Większość damperów będą mieć gumowy pierścień, co pozwali na pomiar ilości SAGu. Jeśli Twój amortyzator nie posiada takiego pierścienia, możesz użyć zacisku do kabli.

Nie ulegnij pokusie, aby pozostawić zacisk na damperze. Ponieważ może on go uszkodzić jak i uszczelki, przez co będzie dostawał się bród do wnętrza widelca.

Wsiądź na rower i nie próbuj go odbijać, czy na siłę uginać, powinien on ugiąć się pod Twoim ciężarem. Powoli wysiądź na rower i zmierzy ilość SAG.

Gumka powinna pokazywać, o ile widelec się ugiął. Jeżeli powyżej 25procent, należy go dopompować, a jeśli poniżej  spuść trochę powietrza.

Krok 2: Tłumienie powrotu i odbicia

Po pierwsze powinieneś na własnej skórze sprawdzić jak działa tłumienie. Wybierz się w teren z licznymi korzeniami, dziurami, a następnie przesuń pokrętło tłumienia maksymalnie w prawo i przejedź się, to samo zrób dla ustawień maksymalnie w lewo. Jeżeli już wiesz, jak działa tłumienie to  przejdź do regulacji.

Ustaw pokrętło na środku. Następnie możesz eksperymentować zmieniając zakres o jedno/dwa kliknięcia, aż do uzyskania pożądanej konfiguracji.

Różne rodzaje terenu będą miały indywidualne wymagania. Nie będziesz mieć wiele korzyści z jazdy, jeżeli ustawisz  kompresję na maksymalnym poziomie  lub odbicie. Zwykle lepiej jest zatrzymać się w pobliżu optymalnego zakresu.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here