Artykuł powstał we współpracą ze sklepem  Bikester.pl, współorganizatorem konkursu, w którym możecie wygrać dwa bony do sklepu. Aby wziąć udział w konkursie trzeba udostępnić ten artykuł, a także zostawić lajka pod tym artykułem na Facebooku.

Doświadczeni rowerzyści wiedzą, że geometria ramy jest ważna, ale jest to bardzo złożony temat. Zwykle nie da się ujrzeć całego obrazu roweru patrząc jedynie na jedną cyfrę. Musisz spojrzeć na cały zakres pomiarów i zastanowić się, jak się ze sobą łączą.

Geometria roweru:

 

Kąt rury podsiodłowe

Geometria roweru

Jest to kąt rury podsiodełkowej względem ziemi. Nowoczesne rowery są zaprojektowane z bardziej stromym kątem, dzięki temu siodełko znajduje się prawie na wysokości suportu, dzięki czemu pedałowanie jest łatwiejsze i bardziej wydajne . Przesuwając środek ciężkości do przodu znacznie ułatwi to nam podjazdy pod różne wzniesienia. Niestety przy znacznym wysunięciu środka ciężkości do przodu np. porzez dodanie długiego mostka kierownicy, ciężar kolarza nie rozkłada się równomiernie na oba koła. Skutkiem takiego rozwiązania może być bardzo niepewne zachowanie się roweru na zjazdach.

Kąt główki

Geometria roweru

Kąt między osią główki ramy jest bardzo ważny, ponieważ znacznie wpływa na to jak rower się prowadzi. Im bardziej kąt główki ramy jest większy (wyższa wartość) , tym rower o wiele trudniej skręca, zwłaszcza możecie to odczuć przy dużych prędkościach. Natomiast zaletą takiego kąta główki ramy jest bardzo dobre prowadzenie podczas zjazdów ze znaczną prędkością.  Dlatego taki kąt główki ramy możemy spotkać w rowerach downhill’owych, które mają bardzo wysunięte przednie koło. Jeżeli kąt ten jest bardziej płaski ( mniejsza wartość), tym rower jest bardziej zwinny, szczególnie na zakrętach.

Zgodnie z ogólną zasadą można oczekiwać, że rowery trailowe będą miały kąty głowicy 66-68 stopni, rowery XC również będą mieć wyższe kąty, natomiast  rowery enduro 65 stopni. Warto jednak zauważyć, że rowery z kołami 29 mają bardziej strome kąty nachylenia niż rowery z kołami 27,5 cala, czy 26 cali.

Długość rury podsiodłowej

Geometria roweru

Zwykle jest ona mierzona ze środka suportu do górnej części rury podsiodełkowej. Długość rury podsiodełkowej nie jest miarodajnym wskaźnikiem dopasowania roweru. Długość rury podsiodłowej była ściśle powiązana z długością górnej rury ramy , więc dobór mniejszego rozmiaru zapewniał lepszy prześwit nad ramą, ale producenci zaczęli stosować coraz to nowocześniejsze konstrukcje ram. Dzięki czemu ​​nawet rowery z dłuższą rurą podsiodłową mogą nadal oferować mnóstwo luzu w kroku. Teraz najważniejsze jest, aby rura podsiodłowa była wystarczająco długa, aby uzyskać odpowiednią wysokość siodełka.

Na rowerach z zakrzywionymi lub przerywanymi rurami podsiodłowymi należy również upewnić się, że sztyca może być obniżona na tyle, aby uzyskać prawidłową wysokość siodełka. Jeśli okaże się to problem, zwykle sztyca może być skrócona, jednak ze sztycą regulowaną możemy już mieć problem.

Wysokość suportu

Wysokość suportu jest odległością od środka suportu do podłoża.

Podobnie jak rozstaw osi, pomiar ten wpływa na prowadzenie się roweru. Nisko umiejscowiony suport poprawia stabilność, a także obniża środek ciężkości. Zaletą nisko położonego suport jest poprawa pokonywania zakrętów w MTB.

Kompromis pojawia się, gdy próbujesz pedałować – szczególnie na skalistym lub nierównym terenie – ponieważ często możesz do uderzać ramionami korby w ziemię, przez co znacznie narażone są one na uszkodzenie. Z odrobiną sprytu i finezji możliwe jest przeskakiwanie takich przeszkód, ale zawsze będzie to wymagało więcej myślenia, koncentracji i umiejętności. Krótsze korby (165mm zamiast 175 mm) mogą również pomóc i mogą być warte rozważenia, jeśli Twój rower ma naprawdę niski suport.

Porównując, pamiętaj, że rowery typu hardtails mają zazwyczaj niżej umiejscowiony środek suportu w porównaniu z rowerami pełno amortyzowanymi, ponieważ nie muszą one uginać się pod twoją wagą.

Rozstaw osi kół

Geometria roweru

Rozstaw osi jest dość oczywisty; jest to odległość między osiami przedniego i tylnego koła. Długie rozstawy kół zapewniają stabilność przy zjeżdżaniu i przy dużych prędkościach, ale zwykle wymagają większego zaangażowania rowerzysty, aby manewrować z mniejszą prędkością, szczególnie gdy trasa jest z wieloma ciasnymi zakrętami. Rowery z krótszym rozstawem osi są łatwiejsze do kierowania na wolnych i ciasnych szlakach, natomiast gdy prędkość wzrasta, a szlak zaczyna przypominać prostą autostradę, to krótki rozstaw zostaje w tyle.

Podobnie jak w przypadku większości aspektów geometrii ramy, nie ma dobrych ani złych, jeśli chodzi o długość rozstawu osi. Agresywni lub dynamiczni jeźdźcy którzy lubią pokonywać w spektakularnym stylu zakręty mogą preferować  krótsze rozstawy osi. Natomiast osoby które jeżdżą w maratonach prawdopodobnie wybiorą większą odległość pomiędzy osiami.

Długość tylnych widełek

Geometria roweru

Jest to długość tylnego trójkąta roweru. Mierzona od środka suportu aż do osi tylnego trójkąta. Wpływa na prowadzenie roweru i nie ma znaczenia podczas wyboru rozmiaru ramy.  Czasami można spotkać markę która zmienia długość widełek przy innej wielkości ramy. Robią to aby zachować proporcje do całkowitej długości rozstawu osi.

Krótsze tylne widełki ułatwiają podnoszenie przedniej części roweru. Skracają również ogólny rozstaw osi, dzięki czemu rower jest bardziej zwrotny. Ogólnie rzecz biorąc, krótsze tylne widełki są postrzegane jako pożądane w rowerach, ale tak jak w przypadku innych, istnieją zalety i wady.

Krótkie „widełki” zwiększają zabawę płynącą z pokonywania zakrętów, ale za to skracają  rozstaw kół  co wpływa na stabilność podczas jazdy. Dodatkowo przednie koło jest bardziej podatne na podnoszenie się na stromych wzniesieniach, dlatego rowery z dłuższymi widełkami mogą być lepsze dla osób lubiących podjeżdżać pod bardzo strome góry, a także będą wyruzniały się lepszym rozłożeniem masy.

Reach

Geometria roweru

Pomiar reach zapewnia o wiele bardziej wiarygodne wskazanie rozmiaru i charakteru roweru niż spojrzenie na pomiar długości górnej rury. Jest on wykonywany wzdłuż poziomej linii bezpośrednio nad dolnym wspornikiem do środka głowicy. Większość producentów podaje teraz zasięg w swoich tabelach geometrii, ale możesz też sprawdzić to sam za pomocą taśmy mierniczej poziomicy.

Ten parametr pokazuje nam jak mocno jesteś wyciągnięty do przodu, kiedy stoisz na pedałach. Dlatego jest on bardzo ważny szczególnie w rowerach MTB ponieważ jeżeli jeździmy po górzystych szlakach to sporo czasu zamiast spędzać w siodełku spędzamy na stojąco.

Z biegiem czasu obserwujemy trend w kierunku dłuższych wymiarach reach, a to idzie w parze z popularnością krótszych mostków na rowerach górskich. Dodaj 20 mm do reach i odetnij 20 mm od mostka, a skończysz z tą samą całkowitą długością kokpitu. Krótkie mostki zapewniają bardziej bezpośrednie wyczucie kierownicy, a także poczujesz się bezpieczniej na stromych zjazdach, ponieważ już twój ciężar nie będzie wyciągnięty za oś przedniego koła.