Strona główna PORADY Jaki rower wybrać full-suspension czy hardtail

Jaki rower wybrać full-suspension czy hardtail

647
0

Jeśli jesteś rowerzystą górskim ze sporym budżetem, to pewnie nurtuję cię pytanie. Jaki wybrać rower? Czy z pełnym zawieszeniem full-suspension, a może  tylko z przednim zawieszeniem hardtaila za to z wyższej półki, płacąc te same pieniądze. Jest to częste pytanie wśród rowerzystów. Więc teraz spójrzmy na plusy i minusy rowerów full-suspension i hardtail. Pamiętajcie jednak, im macie mniejszy budżet przeznaczony na zakup roweru, tym mniej powinien być skomplikowany. 

 A więc jeżeli spojrzymy na rower full-suspension i hardtaila w tej samej cenie, to dostrzeżemy, że tylne zawieszenie oznacza pewne kompromisy w częściach. Ale czy lepsze komponenty na hardtailu uczynią nas o wiele szybszymi, a może jednak warto wybrać fulla z tańszym osprzętem?

Nałożone na siebie rowery typu full-suspension i hardtail.

 

Biorąc pod uwagę ramę z pełnym zawieszeniem, jest ona o wiele bardziej skomplikowana, co wiąże się z większymi wydatkami na utrzymanie roweru. Zdecydowanie rower typu full jest o wiele cięższy. Porównując rowery Kross SOIL3.0 vs Level B12 ( podobne ceny) waga pierwszego modelu wynosi 13.1 kg, a drugiego zaledwie 9 kg. Muszę wspomnieć, że porównujemy rower aluminiowym z karbonowym.  Drugim minusem fulla jest mniejsza sztywność ramy, następnym problemem jest to, że amortyzator pochłania siłę pedałowania. W droższych, bardziej skomplikowanych damperach ten problem jest likwidowany, ponieważ taki damper jest w sanie odróżnić nacisk pedałowania z uderzeniem o podłoże. Dla niektórych dużym plusem będzie wygoda z jazdy fullem, jest on o wiele bardziej komfortowy, najbardziej docenią to osoby które mają problemy z kręgosłupem. 

Porównując te dwa rowery względem części. Rowery są wyposażone w dwa różne napędy. Kross Soil 3.0 posiada napęd 1×11, natomiast B12 wyposażony jest w napęd 1×12.

To więc który rower mam wybrać?

Fulle będą bardziej skierowane do osób jeżdżących agresywnie, które będą pokonywać bardzo górzyste szlaki, a przede wszystkim chcą ”latać” na swoim rowerze.  Oczywiście mogą także być skierowane do osób które chcą roweru mtb – wygodnego. Pamiętajcie jednak, że nie warto  takiego roweru kupować poniżej 5 000 zł.

Rower z przednim widelcem amortyzowanym jest skierowany dla ogółu. Taki rower będzie można używać do zwykłych wycieczek, wyścigów, a także dla osób, które chcą pojeździć w ciężkim terenie. Krótko mówiąc ten typ roweru skierowany jest dla każdego.