rower jest bezpieczny

Dobrze jest minimum, co pół roku przeprowadzić podstawową kontrolę roweru.  Warto sprawdzić, czy rower jest bezpieczny szczególnie przed długimi wyprawami rowerowymi. W tym poradniku dowiesz się na co zwrócić uwagę przy sprawdzaniu roweru.

Zerknij także na te artykuły:

Jak sprawdzić czy rower jest bezpieczny ?

Rama i amortyzatory

Sprawdzanie roweru zaczynamy od ramy i akcesoriów znajdujących się na niej, np.: bidon, oświetlenie itp. Na początku musisz spojrzeć na ramę i sprawdzić, czy nie ma pęknięć. Warto to robić na czystym rowerze, ponieważ wtedy będziemy w stanie zobaczyć nawet mikro pęknięcia. Szczególnie sprawdź, czy nie ma pęknięć przy spawach.  Jeżeli wykryjesz jakieś pękniecie, które wydaje się niegroźne to i tak zaprowadź rower do profesjonalnego serwisu, który je oceni.

Jeżeli masz rower z pełnym zawieszeniem, to warto sprawdzić, czy śruby mocujące damper są dobrze dokręcone, a także czy nie są uszkodzone.

Prawidłowo działające stery w rowerze są bardzo ważne, dlatego musisz sprawdzić ich stan. Aby to zrobić zahamuj przednie koło i poruszaj rowerem do przodu i do tyłu. Jeżeli poczujesz jakieś luzy to dokręć nakrętkę, natomiast jeżeli to nie pomoże, to pozostaje ci wymiana sterów.

Co do amortyzatorów, to sprawdź czy na goleniach nie ma żadnych rys, a także czy w zawieszeniu powietrznym ciśnienie powietrza jest prawidłowe do waszej wagi.

Opony

Najpierw zacznij od sprawdzenia poziomu zużycia bieżnika opony, a także czy opona jest dobrze osadzona. Następnie przejdź do sprawdzania rantów opony, zobacz czy nie są sparciałe, a także czy nie ma na nich przecięć. Szczególnie musisz to sprawdzać jeżeli posiadasz opony „odchudzone”. Zużyte lub sparciałe opony mogą być niebezpieczne, a także jest większe prawdopodobieństwo złapania kapcia, dlatego wymień je przed jazdą.

Korba i pedały

Zacznij kręcić korbą do tyłu, jeżeli łańcuch nie spada na inną zębatkę i o nic nie ociera, to znaczy, że nie musisz nic regulować.

Sprawdź łańcuch, czy nie posiada uszkodzeń, przeżyj go ponieważ może zdarzyć się, że pin nie jest prawidłowo zamontowany. Warto sprawdzić stan zużycia łańcucha, do tej czynności będzie potrzebna wam przymiar do łańcucha. Jak to zrobić znajdziesz w artykule: Wymiana łańcucha – jak to zrobić.  Pamiętaj, aby sprawdzić stan zużycia blatów korby, a także przyjrzyj się, czy śruby mocujące blaty do korby są dokręcone i czy żadnej nie brakuje .

Zdejmij łańcuch z korby tak, aby o nią nie zahaczał. Potem zakręć korbą kilka razy. Jeżeli wyczujesz jakieś luzy lub opory podczas kręcenia, to na pewno jest to wina suportu. Może to oznaczać konieczność jego wymiany.

Pedały sprawdź poprzez obracanie ich. Pedał w dobrym stanie nie będzie się obracał bardzo płynnie, ponieważ smar będzie go blokował. Pedał może także ruszać się na prawo i na lewo, a przyczyną tego może być ich niedokręcenie. Jeżeli uważasz, że pedał nie działa poprawnie, to w takim przypadku warto go rozkręcić, nasmarować, a jeżeli będzie to konieczne wymienić łożyska. Natomiast jeśli to nie pomoże, to pozostaje ci wymiana pedałów na nowe.

Koła, piasty i hamulce

Sprawdź, czy mocowania kół są na swoim miejscu i czy są prawidłowo dokręcone. W dzisiejszych czasach prawie wszystkie rowery są wyposażone w szybko zamykacz, dlatego przed jazdą należy upewnić się, że koła są prawidłowo zamocowane.

Gdy koła są już prawidłowo zamontowane, to należy sprawdzić, czy piasty nie maja luzów. Do tej czynności nie potrzebujesz żadnych narzędzi. Wystarczy, że postawisz rower stabilnie na gruncie i zaczniesz mocno poruszać kołem na prawo i na lewo. Gdy poczujesz, że koło się chybocze to oznacza, że warto jest zajrzeć do piast.

Jeżeli posiadasz hamulce tarczowe, to warto sprawdzić, czy klocki hamulcowe nie ocierają o tarcze. W hamulcach np. avid jest mała przestrzeń na tarczę, dlatego dokręcenie koła z inną siłą może powodować ocieranie, co sprawi, że rower nie będzie tak płynnie jechać, a ty będziesz tracić masę energii. W hamulcach hydraulicznych należy sprawdzić, czy nie wycieka płyn hamulcowy, poprzez naciskanie klamki hamulca.

Co do hamulców mechanicznych, to praktycznie stosujesz taką samą zasadę, co z hamulcami tarczowymi. Sprawdź, czy klamki działają płynnie, a także czy klocki nie ocierają o rant opony podczas hamowania. Jeżeli hamulce bardzo wolno odbijają, to może być to winna pancerzy i linek.

Napęd roweru

Sprawdź, czy łańcuch pracuje płynnie. Zmieniaj biegi w całkowitym zakresie przełożeń. Łańcuch wraz z jednym kliknięciem manetki powinien przesuwać się płynnie o jedną zębatkę, a jeżeli przeskakuje o kilka przełożeń, to musisz od nowa ustawić przerzutki. W artykule Jak wyregulować biegi w rowerze dowiesz się jak to zrobić.

Sprawdź także stan zużycia zębów kasety i blatów korby, jeżeli zęby są ostre ( mają szpiczaste końce, to musisz się liczyć z wymianą blatów kasety wraz z łańcuchem).

Sztyca i siodełko

siodełko

Wyciągnij sztycę z roweru i sprawdź, czy nie ma na niej rdzy. Jeżeli jest, to ją oczyść i nałóż niewielką ilość smaru. Gdybyś tego nie zrobił i pozostawił rdzewiejącą sztycę, to mogło by dojść do jej zablokowania, przez co wyciągnięcie jej mogło by być bardzo trudne. Natomiast jeżeli posiadasz sztycę karbonową, to przed jej zamontowaniem użyj specjalnego smaru do tego przeznaczonego.

Jeżeli artykuł Ci się spodobał, to podziel się nim ze znajomymi, którzy nie sprawdzają, czy rower jest bezpieczny przed jazdą.

 

2 KOMENTARZE

  1. Każdy powinien mieć tę wiedzę w malym paluszku. Bezpieczeństwo jest przecież najważniejsze! A ze sprawnym sprzętem zapraszamy na Szlak Green Velo 😉

  2. Każdy powinien mieć tę wiedzę w malym paluszku! Bezpieczeństwo jest przecież najważniejsze! A ze sprawnym sprzętem zapraszamy na Szlak Green Velo 😉

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here