Ciśnienie w oponach rowerowych – wszystko, co musisz wiedzieć

Ciśnienie w oponach ma bardzo duże znaczenie na zachowywanie się naszego roweru na trasach. Istnieje wiele danych, które pozwalają określić idealny zakres ciśnienia w naszych oponach. Jednak te dane są często poza kontrolą producenta i nie zawsze sprawdzają się w naszym przypadku.

Maksymalne ciśnienie opony, nie określa ciśnienia w którym nasza opona wybuchnie. Zazwyczaj opona więcej wytrzyma  niż obręcz, która pęknie pod bardzo dużym naciskiem powietrza. Nie wszystkie obręcze są takie same, niektóre mogą wytrzymać znacznie wyższe ciśnienie niż podaje producent. Firmy nie mają pojęcia jakie obręcze będą stosowane z ich oponami. W rezultacie ich maksymalne ciśnienia są zazwyczaj zaniżane.

Dla rowerów górskich maksymalne ciśnienie nie jest bardzo istotne. Profesjonalni rowerzyści dążą do jak najmniejszego ciśnienia, zwłaszcza posiadacze systemów bezdętkowych.

Mniejsze ciśnienie w oponach powoduje, że opony bardziej wybierają nierówności, a to może zwiększyć przyczepność i poprawić  komfort jazdy.  W kolarstwie górskim znalezienie odpowiedniego ciśnienia jest bardzo trudne.

Jeżeli ciśnienie jest za niskie, opona może spaść z obręczy, a co za tym idzie może dojść do uszkodzenia obręczy przy mocnych uderzeniach. Zbyt słabo napompowana opona może powodować nadmierne wyginanie się, przez co ranty opony mogą o wiele szybciej się zużyć.

Co trzeba wziąć pod uwagę podczas szukania idealnego ciśnienia.

Na zdjęciu znajdują się koła rowerów mtb. Ciśnienie w oponach

  1. Własna waga: działanie opony przy danym ciśnieniu, zależy od ciężaru rowerzysty. Na przykład rowerzysta, który waży 70 kg może zauważyć, że opona napompowana do 2,5 bara bardzo szybko traci przyczepność. Z kolei rowerzysta o wadze 120 kg może stwierdzić, że ciśnienie jest za niskie co może doprowadzić do szybszego zmęczenia rowerzysty, a także do przecięcia dętki.
  2.  Szerokość obręczy: odgrywa ona decydującą rolę w określeniu szerokości opony. Szersze obręcze umożliwiają obniżenie ciśnienia, jednak nie doprowadzi to do szybszego zużywania się opon (pękanie rantów opony).
  3.  Konstrukcja opon: materiał z którego opona została wykonana będzie wpływać na to, jak czuje się przy danym ciśnieniu. Opony o wysokich TPI są generalnie bardziej elastyczne, niż te o małych liczbach TPI.
  4. Szerokość opony: Na przykład, gdy napompujemy oponę o rozmiarach 700 x 25 mm do 2,5 bara będziemy czuć jakbyśmy jechali na flaku, natomiast opona 27,5 x 3,8 napompowana tym samym ciśnieniem będzie bardzo twarda, przez co słabo będzie pochłaniać nierówności.
  5. Teren: Znaczenie mają szlaki po których jeździsz. Czy jeździsz jedynie po asfalcie i chodnikach, a może po kamienistych, usłanych korzeniami ścieżkach.

Szukanie idealnego ciśnienia w oponach jest to długotrwała czynność, ciężko będzie znaleźć ci ją w ciągu jednego dnia. Uwzględnij te pięć czynników i poświęć trochę czasu na eksperyment, a na pewno znajdziesz idealne ciśnienie.

Cenę opon możesz sprawdzić tutaj. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here