budowa roweru

Budowa roweru – wydawać by się mogło, że rower jest zbudowany zaledwie z ramy dwóch kół i przerzutek, siodełka i pedałów. Otóż nie, jest to zazwyczaj bardzo skomplikowana konstrukcja która pozwala nam szaleć. W rowerze znajdziemy masę mini mechanizmów. Budowa roweru ma duże znaczenie jak rower zachowuje się podczas jazdy, a także na płynność jazdy.

Budowa roweru – a więc przejdźmy do :

1.Rama 

budowa roweru

Jedną z najważniejszych części  w budowie roweru jest rama. Ramy są zaprojektowane tak aby wytrzymywać jak największe obciążenia. Gdy kilkanaście lat temu mieliśmy do wyboru ramy jedynie stalowe, tak teraz dostęp mamy do aluminiowych, karbonowy a także do stalowych. Producenci coraz bardziej udoskonalają swoje ramy tak aby były jak najlżejsze a przy tym były bardzo sztywne.

2. Widelec

budowa roweru

Na rynku możemy spotkać kilka rodzajów: widelce sztywne, widelce powietrzne a także sprężynowe. Producenci rowerów powoli odchodzą od montażu w swoich rowerach sztywnych widelców, a zamiast nich w tanich rowerach montują widelce sprężynowe które nie maja tłumienia, są bardzo ciężkie a także szybko ulegają luzom i zatarciom.

Widelce powietrzne to całkiem inne konstrukcje wyposażone są w system tłumienia, możemy dopasować ich pracę do siebie. W takich widelcach spotkamy rożne rodzaje mocowania osi. Otóż na rynku widelce występują z osiami 9 mm także sztywnymi 15 mm.

3.Damper

budowa roweru

Damper spotyka się w tych rowerach których budowa roweru przewiduje zainstalowanie go, czyli rowerach pełno amortyzowanych. Służy on do wybierania nierówności za tylnego koła. Rower z takim damperem pozwala nam na o wiele większe szaleństwa. Wyróżniamy dwa rodzaje amortyzatorów tylnych. O medium ściskania powietrzem a także sprężynowe. Producenci coraz bardziej ulepszają je, niektóre z nich potrafią odróżniać siłę pedałowania od uderzenia tylnik kołem. Dzięki takim technologiom o wiele oszczędzamy siłę bo nie ugina się on przy silnym pedałowaniu. Dampery posiadają także różne długości skoków.

4. Mechanizm korbowy

budowa roweru

Korba jest elementem który przenosi bardzo duże obciążenia. W tanich korbach na kwadrat często można zauważyć jej wyginanie przez co łańcuch ociera o przednią przerzutkę, następnym minusem tego systemu jest waga, jest on bardzo ciężki. System octalink jest trochę lżejszy i sztywniejszy. Jednak najlepszym systemem jest sztywna oś. Bardzo dobrze znosi ona obciążenia, korba nie wygina się, a także jest ona o wiele lżejsza.

5. Suport

budowa roweru

Wyróżniamy trzy rodzaje suportów rowerowych: na kwadrat, sztywną oś, a także octalink. Suport w naszym rowerze umożliwia nam przymocowanie korby do ramy. Suporty przeznaczone do korb ze sztywną osią możemy spotkać dwa rodzaje: wciskane i wkręcane.

6.Kaseta

budowa roweru

W dzisiejszych czasach mamy bardzo duży wybór w kasetach. Wyróżniamy kasety 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12. W dzisiejszych czasach producenci rowerów mtb, całkowicie odeszli od montowania kaset mniejszych niż 10 biegowych. Jednak nie tylko ilość tarcz jest zwiększana, ale także ilość zębów. W rowerach górskich spotyka się kasety z jak największą ilością zębów, dzięki takiej ilości zębów jesteśmy w stanie podjeżdżać pod coraz większe wzniesienia. Duże kasety w szczególności przydają się w napędach 1×10, 1×11 lub 1×12.

7. Tylna przerzutki

budowa roweru

Tylna przerzutka jest bardzo skomplikowaną częścią w naszym rowerze, przez co warto jest o nią dbać. Musimy pamiętać, że nie ma uniwersalnej przerzutki która pasuję do każdej kasety. Jeżeli zmieniamy kasetę na np. 11 biegową to tak samo musimy zaopatrzyć się w tylną przerzutkę kompatybilną z 11 biegami. Musimy także zwrócić uwagę na długość wózka, albo jaką liczbę zębów w kasecie obsługuje. W przerzutkach Shimano możemy znaleźć sprzęgiełka, ten system nazywany jest shadow plus. Dzięki niemu łańcuch jest bardzo mocno naciągnięty, dzięki czemu nie spada i nie obija się o ramę roweru.

8. Przednia przerzutka

budowa roweru

Przenia przerzutka służy nam do zmiany przełożeń na korbie. W dzisiejszych czasach przednie przerzutki działają bardzo dobrze i praktycznie nie czujemy zmiany biegu, nie mówimy tu o takich z najniższej półki. Wyróżniamy trzy rodzaje mocowań: klasyczna obejma, bezpośrednio do ramy a także do osi suportu. Gdy będziemy kupować taką przerzutkę musimy sprawdzić jaki mocowań linki obsługuje.

9. Manetki

budowa roweru

Manetki w rowerze odpowiedzialne są za przemieszczanie przerzutki po zębatkach. Wyrzynamy manetki z mocowaniem do klamki hamulcowej a także mocowanie przez obejmę.

10. Łańcuch

budowa roweru

Łańcuch w rowerze jest jedną z części która dostaje najbardziej. Pracuje on często pod potężnym obciążeniem, przez co się wyciąga. Nie możemy zapomnieć, że łańcuch się brudzi i przydało by się go regularne czyszczenie raz ze smarowaniem. Wyróżniamy różne szerokości łańcucha, przez co musi być on zgodnie dobierany do waszego napędu.

11. Hamulce

budowa roweru

W rowerach górskich przyjął się standard do mocowania hamulców tarczowych. Od hamulców szczękowych już praktycznie w mtb się nie używa, często takie są o wiele wiele lepsze od tanich mechanicznych tarczowych, jednak producenci upierają się i montują tarczówki. Natomiast w droższych rowerach stosuje się hamulce hydrauliczne które zazwyczaj mają duża siłę hamowania. Ich minusem jest to, że trzeba regularnie je serwisować wymieniać olej a także cały układ odpowietrzać.

12. Tarcze hamulcowe

budowa roweru

Wyróżniamy dwa rodzaje mocowań tarcz hamulcowych: na 6 śrub a także centerlock. Tarcze występują także w różnym rozmiarze od 140mm do 203mm. Pamiętajcie, gdy zmieniacie tarczę na większą musicie wyposażyć się w adapter do zacisku hamulca. Tarcza poprawia nam także wygląd całego roweru, według mnie najlepiej prezentują się tarcze Shimano XT i XTR.

13. Kierownica

budowa roweru

Kierownice rowerowe możemy podzielić na dwie grupy: gięte a także proste. Są one wykonane z aluminium lub karbonu, natomiast w tanich rowerach jest wykonana ze stali. Co do długości to jest to sprawa indywidualna każdego z nas. W rowerach najczęściej używa się kierownice 60cm do 80 cm.

14. Chwyty kierownicy

budowa roweru

Chwytów kierownicy na rynku mamy bardzo dużo, każdy znajdzie coś dal siebie. Na rynku występują gripy nakładane na kierownicę a także przykręcane. Chwyty przykręcane są o wiele łatwiejsze do zakładania/ściągania. Ich najważniejszym atutem jest to, że nie ześlizgują się z kierownicy w przeciwieństwie do tańszych nakładanych.

15. Piasty

budowa roweru

Piasty w rowerze mają duże znaczenie związane ze sztywnością roweru a także z jego przyśpieszeniem. Spotyka się dwa rodzaje piast: sztywne 15mm/12mm a także 9mm. Piasty posiadają też rożne rodzaje mocowania tarczy centerlock i 6 śrub. Przy zakupie piast trzeba zwrócić na ile szprych są, a także czy są uszczelniane.

 

16. Obręcze

budowa roweru

Główną części naszych kół jest obręcz, spotyka się je w rożnych wielkościach a także szerokościach co pozwala na zamontowanie grubszych opon. Obręcze występują z rożną liczbą szprych, w mtb najczęściej spotykane 24 lub 26 szprych. Wykonane są z aluminium lub karbonu. Obręcz wpływa na sztywność koła.

 

17.Szprychy

budowa roweru

Szprychy rowerowe wykonane są najczęściej z aluminium, spotkamy także karbonowe. Na rynku jest masa kolorów szprych. Szprychy też maja swoje długości, dlatego warto używać kalkulatora do obliczenia długości szprych. Tutaj macie link do kalkulatora.

18. Opony

budowa roweru

Opona jest bardzo ważnym elementem w naszym rowerze, im większa przyczepność opony to bardziej jesteśmy bezpieczni na rowerze. Możemy znaleźć dwa rodzaje opon: zwijane i drutowe. Zwijane są lżejsze od tradycyjnych zwijanych. Gdy kupujemy opony musimy też zwrócić uwagę jaką chcemy szerokość np 2.2 a także na jej mieszankę.

19. Sztyca

budowa roweru

Sztyce w rowerach odpowiadają za dopasowanie wysokości siodełka do swoich potrzeb. Spotyka się dwa trzy rodzaje sztyc: sztywne, amortyzowane i regulowane. Sztyce amortyzowane zazwyczaj są bardzo słabe, jeżeli posiadasz sztycę amortyzowaną za 50 zł to od razu zmień ją na sztywną. W takiej amortyzowanej znajduje się jedynie sprężyna która działa bo działa, nie ma ona tłumienia przez co będziemy skakać po siodełku, jest bardzo ciężka i bardzo szybko zrobią się na niej luzy. Jeżeli już potrzebujecie takiej sztycy to lepiej jest dopłacić i kupić za ok 300zł. Przechodząc do sztyc regulowanych, są one  wykorzystywane w rowerach mtb najczęściej w pełno amortyzowanych. Taka sztyca gdy chcemy zapada się przez co o wiele łatwiej jest nam jeździć w terenie.

 

20. Siodełko

budowa roweru

Budowa roweru to także siodełko, nie ma uniwersalnego siodełka, każdy powinien dobrać je do siebie.