Grupa napędu obejmuje manetki, korbę, przednią przerzutkę, tylną przerzutkę, kasetę, łańcuch.

W tym poradniku dowiesz się o grupach napędów przeznaczonych do mtb, a także o różnych systemach oferowanych przez dwóch znanych producentów części rowerowych: SRAM i Shimano.

Bardzo fajnie jest spotkać w rowerach całą grupę osprzętu kompletną. W dzisiejszych czasach producenci rowerów łączą zazwyczaj podzespoły z niższych grup z wyższymi. W ekstremalnych przypadkach możemy znaleźć każdą część od innego producenta, taka sytuacja najczęściej zdarza się w budżetowych rowerach górskich.

Z czego grupa osprzętu jest zbudowana??

 

Mechanizm korbowy

W rowerach górskich możemy znaleźć wiele rodzajów korb. Rodzaj korby w rowerach często będzie zależał od przystosowania roweru, jego ceny, a nawet wielkości koła.

Zacznijmy od sposobu montowania korby. Wyróżniamy trzy rodzaje montażu: na kwadrat, octalink, zintegrowana oś. System na kwadrat jest bardzo przestarzały, jest on bardzo ciężki i praktycznie wcale nie jest sztywny. System octalink jest nieco lepszy od typowego kwadratu, charakteryzuje się niższą wagą i większą sztywnością w porównaniu do korb montowanych na kwadrat. Ostatnim systemem jest zintegrowana oś, wyróżnia się najwyższą sztywnością, a także wagą spowodowane jest to że korba jest połączona na stałe z osią.

W korbach spotkamy trzy, dwie lub jedna zębatkę.  Potrójna zębatka występuje w starszych rowerach a także bardzo budrzetowych. Takie korby składają zazwyczaj się z zewnętrznego blatu najczęściej z 42 lub 44 zębami.  Środkowa zębatka posiada od  32 do 34 zębów, natomiast najmniejsza wyposażona jest w 22 lub 24 zęby. Tak konfiguracja daje nam największy zakres biegów, jednak ogranicza nam zmianę przełożeń na tylnej kasecie.

Bardziej zaawansowanym typem korby będzie dwublat. Takie korby spotkamy już w nowoczesnych rowerach górskich. Taka korba jest wyposażona w mała zębatkę od 24 do 28 zębów i dużą posiadającą blat z 36 do 42 zębów. Takie rozwiązanie jest o wiele lżejsze od korby z trzema blatami, daje nam także lepsze kąty łańcucha co wiąże się z możliwością lepszego wykorzystania tylnej kasety.

Rynek napędów idzie coraz bardziej ku prostocie. Jeną z nich jest system 1x. Taki układ bardzo popularny jest w rowerach górskich powyżej 4000 zł. Wedą takiego rozwiązania jest głośność napędu spowodowane dużym kontem łańcucha.

Suport

Suport jest bardzo ważnym elementem napędu, bez niego korba była by bezużyteczna. Na rynku spotkać można kilka rodzajów suportu: suport na kwadrat, octalink i suport przystosowany do sztywnych osi, występuje on w dwóch  rodzajach: wkręcany i wciskany.

Kaseta

Kaset mamy cała masę do wyboru. Podobnie jak w przypadku korb, wybór kasety jest często określony stylem jazdy i ceną. Kasety górskie możemy spotkać z ilością od 7 do 12 zębatek. Każda zębatka posiada różny zakres przełożeń, możemy spotkać 11- 32t lub 10 -50t. W rowerach zjazdowych często spotyka się kasety o bardzo małej rozpiętości. W większości rowerów górskich stosuje się kasety o jak największej rozpiętości, pozwala to użytkownikowi podjazd pod strome góry.

Łańcuch 

Łańcuch w rowerze jest dopasowany do napędu który posiadamy. Na ogół gdy liczba przełożeń na kasecie się zwiększa tym bardziej łańcuch jest wyszczuplany, powodem takiego zabiegu są zmniejszające się przestrzenie między zębatkami kasety. Dlatego nie wolno zakładać np. łańcucha 9 biegowego na kasetę 10, lub 10 biegowego na 11 biegową kasetę.

Droższe łańcuchy często są bardziej trwałe i odporne na korozję, są także lżejsze. Są one odciążane za pomocą pustych szpilek. Łańcuch bardzo jest narażony na czynniki atmosferyczne dlatego warto jest regularnie o niego dbać.

Przerzutki

Przerzutki są elementy, które poruszają  łańcuchem pomiędzy zębatkami na kasecie i tarczami na korb. Każda marka oferuje swój własny projekt, ale generalnie zasada jest taka sama. Po naciśnięciu manetka linka jest ciągnięta lub zwalniana, która porusza przerzutkę, dzięki czemu łańcuch zmienia swoje położenie.

Kable nie są już jedynym sposobem na kontrolowanie przerzutki. Shimano oferuje teraz elektronicznie zmianę przełożeń dzięki przerzutce XTR Di2  oraz  XT Di2 . Obie te grupy wysyłają sygnał, dzięki któremu biegi są zmieniane przez elektryczne przerzutki.

Manetki

Manetki są niezbędnym elementem do funkcjonowania napędu. Wykonują bardzo precyzyjną robotę, zmieniają położenie naszej przerzutki. Wyróżniamy dwa sposoby zmiany przełożeń, klasyczny za pomocą linki a także elektroniczny.

SRAM oferuje dwa systemy, Trigger i Grip Shift. System Trigger jest znacznie bardziej powszechne niż Grip Shift. Grip system w rowerach górskich praktycznie już wymarł, możemy go spotkać zazwyczaj w rowerach rekreacyjnych. Dużą zaletą takiego systemu jest umożliwianie rowerzyście bardzo szybką zmianę przełożeń na całej kasecie.

System Di2 występuje w osprzęcie Shimano. Oznacza on, że manetki wraz z przeżytkami są wyposażone w mechanizmy elektroniczne.

Grupa osprzętowa: cena vs korzyści

Grupy osprzętów różnią się zastosowanymi technologiami, jednak z tym znacznie wzrasta ich cena. A więc jakie korzyści przyniosą droższe grupy osprzętu??

Trwałość

Jeśli posiadasz więcej pieniędzy na grupę osprzętu, możesz oczekiwać wyższej trwałości. Grupy osprzętowe ulegają poprawie trwałości wraz z wyższą ceną. Jednak często spotyka się, że spada ona w najdroższych grupach.

Droższe komponenty są zbudowane z większą precyzją, a także z lepszych materiałów.  Widoczne jest to zazwyczaj na manetkach, tańsze opcje często szybko ulegają zniszczeniu, szybko ich kolor przestaje być czarny na skutek słońca, gdzie w droższych podzespołach nie spotkamy tego.

Zużycie elementów, takich jak kasety i tarcze korby, jednak często są odwrotnością tego. Tańsze wykonane są z cięższych materiałów, lecz bardziej trwałych, natomiast bardzo drogie zębatki są wykonane z aluminium i tytanu, nie są one tak odporne na zużycie jak ich stalowi rówieśnicy.

Waga

Lżejsze rowery o wiele lepiej przyśpieszają a także hamują niż cięższe. Jeżeli chcesz znacznie odchudzić swój rower, to musisz liczyć się ze wzrostem kosztów.

Generalnie więcej wydasz niż zaoszczędzisz na wadze. Na przykład różnica wagowa między grupą Shimano XT a XTR wynosi zaledwie 230g a W SRAM’ ie różnica w grupie XX1 i X01 wynosi ok. 30g

Więc takie różnice są praktycznie nie do wyczucia dla rowerzysty. Przyczyną wzrostu ceny jest użycie droższych materiałów takich jak karbon czy tytan, a także bardziej skomplikowana produkcja.

Wydajność

Oprócz korzyści wynikających z obniżenia masy naszego napędu, możemy znaleźć inne sposoby do zwiększenia wydajności na rowerze. Droższe grupy osprzętu zapewniają nam gładsze, szybsze przełożenia. Producenci starają się także coraz bardziej zapewnić jak największą sztywność korb co przyczynia się na lepsze przeniesienie mocy na tylne koło.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here