Oświetlenie rowerowe

0

Podstawowe oświetlenie rowerowe reguluje prawo. Ma ono zapewnić bezpieczeństwo nie tylko rowerzyście, ale też innym użytkownikom ruchu. Jednak dla niektórych może to być za mało. Dobre oświetlenie skutecznie podniesie komfort jazdy. Obecnie wybór lampek do roweru jest szeroki – każdy rowerzysta znajdzie odpowiednie oświetlenie dla siebie.

Obowiązkowe oświetlenie roweru

Rower, jak każdy inny pojazd, musi być dobrze widoczny po zmroku. Polskie prawo reguluje tę kwestię dość dokładnie. Wymagane jest co najmniej jedno światło przednie. Może być ono barwy białej lub żółtej i świecić ciągle bądź migać. Jako światło tylnej obowiązkowe jest to odblaskowe, barwy czerwonej, oraz jedno dodatkowe – ciągłe lub migające. Jeśli rowerzysta nie może sygnalizować zamiaru skrętu ręką, ma obowiązek zamontować także kierunkowskazy.

Światła muszą też spełniać pewne wymogi. Zarówno one, jak i odblaski, przy dobrej widoczności, powinny dać się zauważyć ze 150 metrów. Prawo reguluje też wysokość ich montażu – powyżej 250 mm od powierzchni jezdni, lecz niżej niż 1500 mm.

Obecnie prawo nie nakłada też obowiązku oświetlenia, kiedy nie jest ono potrzebne. Co więcej, nie musi ono być wtedy zamontowane – możemy je przechowywać w torbie lub nawet zostawić w domu.

Jak wybrać dobre oświetlenie rowerowe

Szeroki wybór lampek rowerowych nie ułatwia zadania. Odchodzi się już od żarówek wolframowych – ich rolę przejęły diody LED, które posiadają dłuższą żywotność i niższy pobór prądu.

Wybór lampki jest przede wszystkim podyktowany naszymi potrzebami. Pierwszym kryterium jest moc oświetlenia. Delikatne lampki, które zasygnalizują naszą obecność na drodze, mogą mieć tylko 30 lumenów. Jednak wiele osób decyduje się na mocniejsze oświetlenie, ponad 100 lumenów. Można nawet spotkać takie o mocy ponad 200 lumenów.

W zależności od naszych potrzeb, możemy zdecydować się na lampkę zasilaną bateriami lub dynamo. Popularne oświetlenie z diodami LED nie pobiera dużo energii, dlatego długo świeci nawet przy użyciu baterii. Dlatego sposób zasilania podyktowany powinien być przede wszystkim naszymi preferencjami i wygodą w użytkowaniu. Dynamo przede wszystkim kojarzy się z głośną turbinką przy kole. Jednak współcześnie montuje się je także schowane, np. w piastę roweru. Generują one dość dużo energii i są stosunkowo ciche.

Odblaski na rowerze

W świetle prawa obowiązkowy jest tylko jeden odblask – tylny czerwony, o kształcie innym niż trójkąt. Jednak tradycyjne światła mogą zostać niezauważone wśród innych samochodów i latarń ulicznych. Dlatego warto zamontować dodatkowe światła odblaskowe lub zakupić specjalną odzież bądź specjalne gadżety. Oprócz standardowych kamizelek czy opasek, na rynku można znaleźć wiele ciekawych elementów odbijających światło.

Oświetlenie to bezpieczeństwo

Dobre oświetlenie roweru nie jest tylko kolejnym, bezużytecznym przepisem. W wielu miejscach, gdzie popularne są rowery, nie ma ścieżek rowerowych, a użytkownicy ruchu bagatelizują sprawę widoczności na drodze. Powoduje to dużą ilość wypadków, często ze skutkiem śmiertelnym, których można uniknąć przy pomocy zwykłej lampki.

Po wyspie

0

Stopień trudności: łatwy  Czas przejazdu:5,5 godziny  Długość trasy: 57 km

Gdańsk – Wyspa Sobieszewska – Ptasi Raj – Gdańsk

Zwiedźmy Kaszuby

0

Stopień trudności: średni  Czas przejazdu: 5,5 godziny  Długość trasy: 48,1 km

Kościerzyna – Juszki – Czarlina – Łubiany – Kościerzyna – Dworzec PKP

Wzdłuż jeziora

0

Stopień trudności: średni  Czas przejazdu: 5 godzin  Długość trasy: 41,1 km

Dębki – Żarnowiec – Lubkowo – Tyłowo – Jezioro Dobre – Lubocino – Sobieńczyce – Żarnowiec

Łatwa ale za to długa

0

Stopień trudności: łatwy  Czas przejazdu: 5,5 godziny  Długość trasy: 61,8 km

Wejherowo – Mrzezino – Rzucewo – Puck – Mechowo – Domatowo – Wielka Piaśnica – Wejherowo

Dobra na trening mtb

0

Stopień trudności: trudny  Czas przejazdu: 5 godzin  Długość trasy: 45,5 km 

Wejherowo – Jezioro Wyspowo – Reszki – Rezerwat ,, Cisowa” – Chwarzno – Gdynia

Super jest pomknąć lasem

0

Stopień trudności: trudny  Czas przejazdu: 4,5 godziny  Długość trasy: 38,8 km

Gdańsk – Gdańsk Matemblewo – Gdańsk Oliwa – Wielki Kack – Gdynia

Przez Sopot na rowerze

0

Stopień trudności: średni  Czas przejazdu: 1,5 godziny  Długość trasy: 11,1 km

Dworzec kolejowy w Sopocie – Park sanitariuszki Inki – Cmentarz żołnierzy Armii Czerwonej – Łysa Góra – Bernadowo – Brodwino – Centrum – Grodzisko – Plaża

Rodzinna wycieczka nad jeziorem

0

Stopień trudności: łatwy  Czas przejazdu: 3 godziny  Długość trasy: 33 km

Rumia – Leśniczówka Piekiełko – Bieszkowice – Jezioro Bieszkowickie – Wieś Wygoda – Jezioro Pałsznik – Jezioro Borowo – Jezioro Wyspowo – Gniewowo – Reda

 

Tarchomin i Bielany

0

Stopień trudności: średni  Czas przejazdu: 3 godziny  Długość trasy: 32,3 km

Park Fontann – Tarchomin – Wrzeciono – Metro – Słomińskiego – Park Fontann

Recent Posts

Wybór opon do roweru

Wybór opon do roweru może doprowadzić do zawrotów głowy. Odpowiednie zapewnią nam bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jednak różnorodność modeli powoduje, że wiele osób nie...
pisków podczas hamowania

Jak pozbyć się pisków podczas hamowania

Piszczące hamulce są jedną z najbardziej irytujących rzeczy w rowerze. Szczególnie doprowadzają one do szaleństwa kolarzy górskich którzy bardzo często muszą z nich korzystać....

Przez Sopot na rowerze

Stopień trudności: średni  Czas przejazdu: 1,5 godziny  Długość trasy: 11,1 km Dworzec kolejowy w Sopocie - Park sanitariuszki Inki - Cmentarz żołnierzy Armii Czerwonej -...
siodełko

Jak wybrać odpowiednie siodełko rowerowe

Kupno siodełka rowerowego może stanowić trudne zadanie, ponieważ na rynku dostępne jest wiele różnych opcji do wyboru. Wybór idealnego dla siebie siodełka może stanowić duże...

W co ubrać się na rower

Rower miejski czy górski, 10-minutowa przejażdżka do pracy czy długa, sportowa jazda? To przede wszystkim od tego, w jakim celu wsiadamy na rower, zależy...