Jak samemu zrobić batony energetyczne

0
batony energetyczne

Często baton energetyczny który kupujesz w sklepie to tak naprawdę cukrowa bomba, w której znajdują się tanie przetworzone produkty. Baton energetyczny domowej roboty wygrywa pod każdym względem: jest smaczniejszy, zdrowszy, świeższy i dużo tańszy, a także zaspokaja potrzebę zjedzenia słodkiego, zawiera pełnowartościowe składniki, które dostarczą nam energii na wiele godzin pedałowania.

Jak zrobić batony energetyczne

Składniki:

  • 45 g żurawiny
  • 100 g oleju kokosowego
  • 100 g miodu
  • 200 g płatków owsianych
  • 55 g migdałów
  • 150 g drobno posiekanych daktyli
  • 40 g nasion dyni

Przygotowanie:

  1. Zacznijmy od daktyli, najpierw namaczamy je w wodzie, najlepiej jeżeli zostawicie je na całą noc w wodzie.
  2. Następnie wrzuć wszystkie składniki do miksera.
  3. Miksować powinieneś przez około 2/3 minuty, aż powstanie gęsta masa.
  4. Następnie przełóż ją na blachę do pieczenia. Blachę powinieneś przykryć papierem do pieczenia.
  5. Przenieś blachę z masą do nagrzanego piekarnika. Piec powinieneś w temperaturze 150 ° C przez 25 minut.
  6. Na sam koniec pozostaje Ci odczekać aż batony wystygną a następnie je pokroić.
  7. Pamiętaj, że batony najlepiej smakują na drugi dzień.
  8. Taki domowy baton energetyczny możesz trzymać w lodówce nawet przez kilka tygodni.

 

Jak pozbyć się pisków podczas hamowania

0
pisków podczas hamowania

Piszczące hamulce są jedną z najbardziej irytujących rzeczy w rowerze. Szczególnie doprowadzają one do szaleństwa kolarzy górskich którzy bardzo często muszą z nich korzystać. Dlatego w tym artykule dowiesz się jak rozwiązać problem, z piszczącym hamulcem.

Dlaczego hamulce piszczą?

A więc, co powoduje, że hamulce wydają tak bardzo irytujące dźwięki? Zazwyczaj winowajcą pisków jest pył z klocków, a także różne zanieczyszczenia z otoczenia. Podczas hamowania pył z tarczy i klocka gromadzi się w zakamarkach zacisku i powoduje drgania wywołujące nieprzyjemne dźwięki. Sposób na „uciszenie” hamulców jest bardzo prosty, ale pracochłonny – trzeba rozebrać zacisk i dokładnie oczyścić. Drugim czynnikiem może być fakt, że hamulce są zanieczyszczone przez smar.

Jak wiadomo w dzisiejszych czasach praktycznie nie ma części w rowerze, na której nie ma jakiegoś smaru bądź oleju. Jednak jednym z najbardziej prawdopodobnych, jest wydobywający się olej z hamulca. Najczęściej możemy spotkać się z tym, że olej wycieka z miejsca łączącego pancerz z zaciskiem, bądź tłoczków. Dlatego upewnij się, czy wszystkie śruby są prawidłowo dokręcone i czy  nie ma żadnego wycieku oleju. Należy  także sprawdzić czy nie ma wycieków przy klamce od hamulców, może się okazać, że przy tłoczku nic się nie dzieje niepokojącego natomiast płyn hamulcowy będzie uciekał przez klamkę i spływał po pancerzu w dół. Dla tego sprawdź czy na klamce nie ma śladów oleju.

Inną przyczyną piszczących hamulcu może być spowodowane dotykania tłustymi rękoma tarcz, podczas naprawy roweru. Często zdarza się także, w przypadku tylnego zacisku, że smar z łańcucha dostaje się podczas mycia roweru.

Jak usunąć irytujące piski

Istnieje kilka metod które poprawią delikatnie działanie klocków, a także usunie irytujące piski które z nich wydobywają się. Musisz jednak pamiętać, że ta metoda nie pomoże Ci jeżeli hamulce są zanieczyszczone smarem bądź olejem. Przed rozpoczęciem usuwania pisków należny się przygotować. Będziesz potrzebować odtłuszczacza do hamulców, kombinerki, gumowe rękawiczki, wodny papier ścierny, klucze do odkręcenia tarczy i klocków hamulcowej, a także szmatkę bądź ręcznik papierowy.

Najpierw zacznijmy od wyciągnięcia klocków z zacisku, a także odkręcenia tarczy z piasty (odkręcenie tarczy nie jest konieczne, ale bardzo ułatwia to pracę).  Jeżeli nie wiesz jak wyciągnąć klocki to w artykule:  Jak wymienić okładziny hamulcowe  dowiesz się jak to zrobić.

Następnym krokiem jest czyszczenie tarczy, a także klocków. Do czyszczenia używamy alkoholu izopropylowego bądź odtłuszczacza do hamulców. Podczas czyszczenia pamiętaj aby zmieniać rękawiczki, ponieważ może znajdować się na nich smar. Po starannym wyczyszczeniu odtłuszczaczem, weź papier ścierny a następnie delikatnie przetrzyj klocki i tarczę. Staraj się aby po tarczy trzeć do o koła. Na sam koniec pozostaje Ci jeszcze raz wyczyścić klocki alkoholem bądź odtłuszczaczem. Pamiętajcie, że jeżeli wasze klocki zostały zalane olejem bądź smarem to tak naprawdę  nie ma już dla nich ratunku. Takie klocki nadają się jedynie na śmietnik.

Budowa napędu MTB – wszystko co musisz wiedzieć

0

Grupa napędu obejmuje manetki, korbę, przednią przerzutkę, tylną przerzutkę, kasetę, łańcuch.

W tym poradniku dowiesz się o grupach napędów przeznaczonych do mtb, a także o różnych systemach oferowanych przez dwóch znanych producentów części rowerowych: SRAM i Shimano.

Bardzo fajnie jest spotkać w rowerach całą grupę osprzętu kompletną. W dzisiejszych czasach producenci rowerów łączą zazwyczaj podzespoły z niższych grup z wyższymi. W ekstremalnych przypadkach możemy znaleźć każdą część od innego producenta, taka sytuacja najczęściej zdarza się w budżetowych rowerach górskich.

Z czego grupa osprzętu jest zbudowana??

 

Mechanizm korbowy

W rowerach górskich możemy znaleźć wiele rodzajów korb. Rodzaj korby w rowerach często będzie zależał od przystosowania roweru, jego ceny, a nawet wielkości koła.

Zacznijmy od sposobu montowania korby. Wyróżniamy trzy rodzaje montażu: na kwadrat, octalink, zintegrowana oś. System na kwadrat jest bardzo przestarzały, jest on bardzo ciężki i praktycznie wcale nie jest sztywny. System octalink jest nieco lepszy od typowego kwadratu, charakteryzuje się niższą wagą i większą sztywnością w porównaniu do korb montowanych na kwadrat. Ostatnim systemem jest zintegrowana oś, wyróżnia się najwyższą sztywnością, a także wagą spowodowane jest to że korba jest połączona na stałe z osią.

W korbach spotkamy trzy, dwie lub jedna zębatkę.  Potrójna zębatka występuje w starszych rowerach a także bardzo budrzetowych. Takie korby składają zazwyczaj się z zewnętrznego blatu najczęściej z 42 lub 44 zębami.  Środkowa zębatka posiada od  32 do 34 zębów, natomiast najmniejsza wyposażona jest w 22 lub 24 zęby. Tak konfiguracja daje nam największy zakres biegów, jednak ogranicza nam zmianę przełożeń na tylnej kasecie.

Bardziej zaawansowanym typem korby będzie dwublat. Takie korby spotkamy już w nowoczesnych rowerach górskich. Taka korba jest wyposażona w mała zębatkę od 24 do 28 zębów i dużą posiadającą blat z 36 do 42 zębów. Takie rozwiązanie jest o wiele lżejsze od korby z trzema blatami, daje nam także lepsze kąty łańcucha co wiąże się z możliwością lepszego wykorzystania tylnej kasety.

Rynek napędów idzie coraz bardziej ku prostocie. Jeną z nich jest system 1x. Taki układ bardzo popularny jest w rowerach górskich powyżej 4000 zł. Wedą takiego rozwiązania jest głośność napędu spowodowane dużym kontem łańcucha.

Suport

Suport jest bardzo ważnym elementem napędu, bez niego korba była by bezużyteczna. Na rynku spotkać można kilka rodzajów suportu: suport na kwadrat, octalink i suport przystosowany do sztywnych osi, występuje on w dwóch  rodzajach: wkręcany i wciskany.

Kaseta

Kaset mamy cała masę do wyboru. Podobnie jak w przypadku korb, wybór kasety jest często określony stylem jazdy i ceną. Kasety górskie możemy spotkać z ilością od 7 do 12 zębatek. Każda zębatka posiada różny zakres przełożeń, możemy spotkać 11- 32t lub 10 -50t. W rowerach zjazdowych często spotyka się kasety o bardzo małej rozpiętości. W większości rowerów górskich stosuje się kasety o jak największej rozpiętości, pozwala to użytkownikowi podjazd pod strome góry.

Łańcuch 

Łańcuch w rowerze jest dopasowany do napędu który posiadamy. Na ogół gdy liczba przełożeń na kasecie się zwiększa tym bardziej łańcuch jest wyszczuplany, powodem takiego zabiegu są zmniejszające się przestrzenie między zębatkami kasety. Dlatego nie wolno zakładać np. łańcucha 9 biegowego na kasetę 10, lub 10 biegowego na 11 biegową kasetę.

Droższe łańcuchy często są bardziej trwałe i odporne na korozję, są także lżejsze. Są one odciążane za pomocą pustych szpilek. Łańcuch bardzo jest narażony na czynniki atmosferyczne dlatego warto jest regularnie o niego dbać.

Przerzutki

Przerzutki są elementy, które poruszają  łańcuchem pomiędzy zębatkami na kasecie i tarczami na korb. Każda marka oferuje swój własny projekt, ale generalnie zasada jest taka sama. Po naciśnięciu manetka linka jest ciągnięta lub zwalniana, która porusza przerzutkę, dzięki czemu łańcuch zmienia swoje położenie.

Kable nie są już jedynym sposobem na kontrolowanie przerzutki. Shimano oferuje teraz elektronicznie zmianę przełożeń dzięki przerzutce XTR Di2  oraz  XT Di2 . Obie te grupy wysyłają sygnał, dzięki któremu biegi są zmieniane przez elektryczne przerzutki.

Manetki

Manetki są niezbędnym elementem do funkcjonowania napędu. Wykonują bardzo precyzyjną robotę, zmieniają położenie naszej przerzutki. Wyróżniamy dwa sposoby zmiany przełożeń, klasyczny za pomocą linki a także elektroniczny.

SRAM oferuje dwa systemy, Trigger i Grip Shift. System Trigger jest znacznie bardziej powszechne niż Grip Shift. Grip system w rowerach górskich praktycznie już wymarł, możemy go spotkać zazwyczaj w rowerach rekreacyjnych. Dużą zaletą takiego systemu jest umożliwianie rowerzyście bardzo szybką zmianę przełożeń na całej kasecie.

System Di2 występuje w osprzęcie Shimano. Oznacza on, że manetki wraz z przeżytkami są wyposażone w mechanizmy elektroniczne.

Grupa osprzętowa: cena vs korzyści

Grupy osprzętów różnią się zastosowanymi technologiami, jednak z tym znacznie wzrasta ich cena. A więc jakie korzyści przyniosą droższe grupy osprzętu??

Trwałość

Jeśli posiadasz więcej pieniędzy na grupę osprzętu, możesz oczekiwać wyższej trwałości. Grupy osprzętowe ulegają poprawie trwałości wraz z wyższą ceną. Jednak często spotyka się, że spada ona w najdroższych grupach.

Droższe komponenty są zbudowane z większą precyzją, a także z lepszych materiałów.  Widoczne jest to zazwyczaj na manetkach, tańsze opcje często szybko ulegają zniszczeniu, szybko ich kolor przestaje być czarny na skutek słońca, gdzie w droższych podzespołach nie spotkamy tego.

Zużycie elementów, takich jak kasety i tarcze korby, jednak często są odwrotnością tego. Tańsze wykonane są z cięższych materiałów, lecz bardziej trwałych, natomiast bardzo drogie zębatki są wykonane z aluminium i tytanu, nie są one tak odporne na zużycie jak ich stalowi rówieśnicy.

Waga

Lżejsze rowery o wiele lepiej przyśpieszają a także hamują niż cięższe. Jeżeli chcesz znacznie odchudzić swój rower, to musisz liczyć się ze wzrostem kosztów.

Generalnie więcej wydasz niż zaoszczędzisz na wadze. Na przykład różnica wagowa między grupą Shimano XT a XTR wynosi zaledwie 230g a W SRAM’ ie różnica w grupie XX1 i X01 wynosi ok. 30g

Więc takie różnice są praktycznie nie do wyczucia dla rowerzysty. Przyczyną wzrostu ceny jest użycie droższych materiałów takich jak karbon czy tytan, a także bardziej skomplikowana produkcja.

Wydajność

Oprócz korzyści wynikających z obniżenia masy naszego napędu, możemy znaleźć inne sposoby do zwiększenia wydajności na rowerze. Droższe grupy osprzętu zapewniają nam gładsze, szybsze przełożenia. Producenci starają się także coraz bardziej zapewnić jak największą sztywność korb co przyczynia się na lepsze przeniesienie mocy na tylne koło.

 

Rower zimą – jak się ubierać?

0
rower zimą

Wielu osobom wydaje się, że jazda na rowerze to hobby, które w polskich warunkach pogodowych można uprawiać wyłącznie w cieplejsze miesiące. Nic bardziej mylnego! Rower doskonale sprawdzi się jako środek transportu również zimą, pod warunkiem, że zadbamy o odpowiednie ubranie.

Najlepiej stosować zasadę ubierania się na cebulkę. Kilka warstw ubrań skutecznie ochroni nas przed chłodem, a w razie potrzeby zawsze można zdjąć wierzchnie okrycie, jeśli zrobi się nam za ciepło. Pod spód powinniśmy założyć na przykład koszulkę termoaktywną, odpowiedzialną za odprowadzanie potu i utrzymywanie odpowiedniej temperatury ciała, na nią bluzę, a na wierzch kurtkę, która zabezpieczy nas nie tylko przed chłodem, ale również przed wiatrem i deszczem czy śniegiem.

Przy doborze ubrań na rower warto pamiętać również o tym, że rozgrzani jazdą prawdopodobnie szybko się zgrzejemy. W związku z tym nie należy przesadzać z grubością poszczególnych warstw. Jeśli już przy znoszeniu roweru ze schodów poczujemy, że jest nam za ciepło, z pewnością ubraliśmy się zbyt grubo. Oczywiście nie należy przesadzać również w drugą stronę-jeśli ubierzemy się zbyt lekko, nieadekwatnie do pogody, możemy się zwyczajnie przeziębić.

Nie bez znaczenia jest również wybór materiału, z którego będzie wykonany nasz rowerowy strój. Zwykła bawełna raczej nie zda egzaminu. Bardzo szybko wchłania pot i prowadzi do wyziębienia organizmu. Znacznie lepszym wyborem będzie odzież termoaktywna. Tego rodzaju ubrania są wykonane z nowoczesnych tkanin, które umożliwiają skórze oddychanie, a jednocześnie odprowadzają wilgoć i nie dopuszczają do wychłodzenia organizmu.

Nie powinniśmy zapominać o ochronie dłoni, które podczas jazdy na rowerze są szczególnie narażone na działanie zimna. Najlepiej zaopatrzyć się w specjalne rękawiczki rowerowe przeznaczone do jazdy zimą. Zapewniają stabilny uchwyt kierownicy i chronią ręce przed chłodem. Zwykłe rękawiczki mogą się nie sprawdzić-przepuszczają wiatr, a ponadto bardzo często ślizgają się na uchwytach kierownicy.

Na głowę obowiązkowo nakładamy czapkę. Przy silnym wietrze lub mrozie dobrym wyborem będzie kominiarka, która dodatkowo ochroni przed zimnem naszą twarz. Powinniśmy pamiętać również o kasku, który także zimą stanowi niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty, który dba o swoje bezpieczeństwo.

Stosując się do powyższych wskazówek, na pewno nie zmarzniesz podczas rowerowych przejażdżek zimą. Co więcej, z pewnością dojdziesz do wniosku, że jazda na rowerze o tej porze roku może sprawiać równie wiele przyjemności co letnie lub wiosenne wycieczki.

Kross Level R8 (2017) – Recenzja

0

Kross R8: W skrócie

  • Rama: aluminium
  • Rozmiar kół: 27,5 cali
  • Widelec: RockShox Reba RL Air 100mm skoku
  • Geometria: wyścigowa
  • Dysk: 1 x 11
  • Rozmiary:  S, M, L (testowana), XL
  • Waga: 11,8 kg
  • Cena: Kliknij TUTAJ

Recenzja Kross Level R8

Model Level R8 firmy Kross to wyścigowy hardtail dla nowoczesnego, a zarazem jeźdźca który nie chce się rzucać w oczy, który opiera się na modelu Rio z roku 2016 r. Na rok 2017 wszystkie ramy modeli Level zostały zmniejszone .

Rower praktycznie od razu gotowy jest do wyścigów. Dużym mankamentem tego roweru są hamulce, sprawcą są Shimano BR-M395, co prawda zatrzymują, jednak często potrzeba wkładać dużo siły w zatrzymanie roweru, hamowanie jednym palcem praktycznie odpada. Dlatego jeżeli często jeździsz z dużych zjazdów to od razu powinieneś je zmienić.

Napęd

kross level r8

Wyposażony jest w grupę napędu 1×11 Shimano M7000, jest to idealny napęd dla osób lubiących się ścigać, jest: lekki zapewnia płynną zmianę biegów, a także posiada duży zakres przełożeń( 11-46). Dzięki sprzęgiełku tylnej przerzutki  i zębatce narrow white nigdy nie udało zrzucić mi się łańcucha. Niestety w moim odczuciu przednia zębatka jest trochę za mała, na stromych zjazdach brakowało mi biegu i już nie byłem wstanie bardziej przyśpieszyć. Co do zmiany biegów, jest ona bardzo płynna co sprawiło, że zastanawiam się,  czy warto jest wydać więcej na XT lub XTR.  Podsumowując napęd w R8 jest prawie idealny, jedynym mankamentem jest za mała przednia zębatka.

Widelec

kross level r8

Pozostała część konstrukcji została wyposażona w amortyzator  RockShox Reba RL, którego szczegółową recenzję znajdziecie w artykule: RockShox Reba RL recenzja amortyzatora. RockShox Reba RL jest dość lekki w porównaniu do tej klasy widelców o skoku 100 mm, jednak niska waga nie zawsze idzie w parze ze sztywnością.  Amortyzator Reba RL można zakupić z blokadą z kierownicy OneLoc lub bez niej.

kross level r8

Nie jestem najcięższy, więc sztywność amortyzatora nie jest moim problemem numer jeden.  Mając to na uwadze uznałem, że Reba jest akceptowalna, ale nie imponująca. Nigdy nie poczułem wyginania się, ale zauważyłem, że widelec nie śledzi, aż tak jak bym chciał jadąc po cięższym terenie.

Koła

Przechodząc do kół w tym rowerze. Jak dla mnie obręcze firmy WTB, są zdecydowanie za wąskie, przez co ranty opony przyklejają się tak mocno do obręczy, przez co praktycznie nie da się ich zdjąć, łyżki do zdejmowania opon nic w tym wypadku nie pomogą, najlepszym sposobem jest położenie koła na ziemię/trawę i obciążenia go butem a następnie ciągnąć oponę do siebie. Jeżeli zdarzy Ci się kapeć na szlaku, to możesz mieć duży problem ze zmianą dętki. Jak dla mnie jest to bardzo duży minus dla tego roweru.kross level r8

Piasty to Shiamano Deore ze sztywnymi osiami, z przodu znajdziemy oś 15 mm a z tyłu 12 mm. Po półtora roku użytkowania nie sprawiły mi one żadnego problemu, pracują tak samo jak  wtedy gdy były nowe. Jak wiadomo, kupując rower nie powinieneś zbytnio rozczulać się nad oponą jaką producent zamieścił w swoim rowerze. Niestety Kross musiał na czyś zaoszczędzić i wstawił dość tanie opony Shwalbe Rapid Rob o szerokości 2.1. Jeżeli planujesz zmianę opony na szerszą, to musisz zwrócić uwagę na szerokość tylnego trójkąta. Postanowiłem, że zmienię oponę na 2.2 i muszę przyznać, że bardzo mało miejsca zostało pomiędzy ramą a oponą. Myślę, że szersza opona już się to tej ramy nie zmieści, jeżeli udało wam się zmieścić szerszą to dajcie znać w komentarzu. 

Rama

kross level r8

Teraz zajmijmy się ramą Kross’a Level R8. Jest ona pomalowana farbą czarny mat, natomiast wszystkie emblematy, napisy są koloru siwego. Przez takie malowanie rower nie rzuca się zbytnio w oczy. Jak dla mnie brakuje w nim kilku bardziej żywych kolorów, ale jak wiadomo każdy ma inny gust i niektórym ten rower będzie się podobać, a innym nie. Gdy już sprawy wyglądu mamy za sobą to przejdźmy teraz do geometrii. 

kross level r8

Jest ona bardzo agresywna, wsiadając na ten model Krossa od razu czuć, że ten rower został przystosowany do ścigania się. Dlatego jeżeli rozmyślasz zakup roweru na niedzielne przejażdżki, to wiedz, że nie jest on dla Ciebie. Uważam, że parametr REACH powinien być trochę dłuższy, a długość mostka znacznie zmniejszona. Dzięki temu przednie koło bardziej wysunęło by się do przodu  przez co poprawiła by się stabilność na zjazdach jak i podjazdach. 

Jak dla mnie dużą wadą jest także barka możliwości wewnętrznego poprowadzenia kabli do sztycy regulowanej, jedynie mamy możliwość wewnętrznego poprowadzenia do przedniej przerzutki. Jak wiadomo w dzisiejszych czasach regulowana sztyca to podstawa, a nie wiem dlaczego w rowerach XC nie są montowane sztyce regulowane, nawet Maja Włoszczowska korzysta z takiego rozwiązania w swoim rowerze.

Podsumowanie

kross level r8

Głównie jest to rower dla osób które ścigają się, i każda sekunda jest dla nich bardzo ważna. Rower ten ma jak każdy wady i zalety. Oferuje on nam dość lekką i solidną ramę, z nowoczesną geometrią i wyjątkowo solidnym wyposażeniem. Największymi minusami są bardzo słabe hamulce, zbyt wąskie obręcze, a także brak prowadzenia dla pancerza sztycy regulowanej. Zalety to zdecydowanie rewelacyjny stosunek wyposażenia do ceny, dwa miejsca na bidon, znakomita geometria do ścigania się w XC, niska waga, kompletny napęd SLX.

 

Geometria roweru – wpływ na jazdę + KONKURS

0

Artykuł powstał we współpracą ze sklepem  Bikester.pl, współorganizatorem konkursu, w którym możecie wygrać dwa bony do sklepu. Aby wziąć udział w konkursie trzeba udostępnić ten artykuł, a także zostawić lajka pod tym artykułem na Facebooku.

Doświadczeni rowerzyści wiedzą, że geometria ramy jest ważna, ale jest to bardzo złożony temat. Zwykle nie da się ujrzeć całego obrazu roweru patrząc jedynie na jedną cyfrę. Musisz spojrzeć na cały zakres pomiarów i zastanowić się, jak się ze sobą łączą.

Geometria roweru:

 

Kąt rury podsiodłowe

Geometria roweru

Jest to kąt rury podsiodełkowej względem ziemi. Nowoczesne rowery są zaprojektowane z bardziej stromym kątem, dzięki temu siodełko znajduje się prawie na wysokości suportu, dzięki czemu pedałowanie jest łatwiejsze i bardziej wydajne . Przesuwając środek ciężkości do przodu znacznie ułatwi to nam podjazdy pod różne wzniesienia. Niestety przy znacznym wysunięciu środka ciężkości do przodu np. porzez dodanie długiego mostka kierownicy, ciężar kolarza nie rozkłada się równomiernie na oba koła. Skutkiem takiego rozwiązania może być bardzo niepewne zachowanie się roweru na zjazdach.

Kąt główki

Geometria roweru

Kąt między osią główki ramy jest bardzo ważny, ponieważ znacznie wpływa na to jak rower się prowadzi. Im bardziej kąt główki ramy jest większy (wyższa wartość) , tym rower o wiele trudniej skręca, zwłaszcza możecie to odczuć przy dużych prędkościach. Natomiast zaletą takiego kąta główki ramy jest bardzo dobre prowadzenie podczas zjazdów ze znaczną prędkością.  Dlatego taki kąt główki ramy możemy spotkać w rowerach downhill’owych, które mają bardzo wysunięte przednie koło. Jeżeli kąt ten jest bardziej płaski ( mniejsza wartość), tym rower jest bardziej zwinny, szczególnie na zakrętach.

Zgodnie z ogólną zasadą można oczekiwać, że rowery trailowe będą miały kąty głowicy 66-68 stopni, rowery XC również będą mieć wyższe kąty, natomiast  rowery enduro 65 stopni. Warto jednak zauważyć, że rowery z kołami 29 mają bardziej strome kąty nachylenia niż rowery z kołami 27,5 cala, czy 26 cali.

Długość rury podsiodłowej

Geometria roweru

Zwykle jest ona mierzona ze środka suportu do górnej części rury podsiodełkowej. Długość rury podsiodełkowej nie jest miarodajnym wskaźnikiem dopasowania roweru. Długość rury podsiodłowej była ściśle powiązana z długością górnej rury ramy , więc dobór mniejszego rozmiaru zapewniał lepszy prześwit nad ramą, ale producenci zaczęli stosować coraz to nowocześniejsze konstrukcje ram. Dzięki czemu ​​nawet rowery z dłuższą rurą podsiodłową mogą nadal oferować mnóstwo luzu w kroku. Teraz najważniejsze jest, aby rura podsiodłowa była wystarczająco długa, aby uzyskać odpowiednią wysokość siodełka.

Na rowerach z zakrzywionymi lub przerywanymi rurami podsiodłowymi należy również upewnić się, że sztyca może być obniżona na tyle, aby uzyskać prawidłową wysokość siodełka. Jeśli okaże się to problem, zwykle sztyca może być skrócona, jednak ze sztycą regulowaną możemy już mieć problem.

Wysokość suportu

Wysokość suportu jest odległością od środka suportu do podłoża.

Podobnie jak rozstaw osi, pomiar ten wpływa na prowadzenie się roweru. Nisko umiejscowiony suport poprawia stabilność, a także obniża środek ciężkości. Zaletą nisko położonego suport jest poprawa pokonywania zakrętów w MTB.

Kompromis pojawia się, gdy próbujesz pedałować – szczególnie na skalistym lub nierównym terenie – ponieważ często możesz do uderzać ramionami korby w ziemię, przez co znacznie narażone są one na uszkodzenie. Z odrobiną sprytu i finezji możliwe jest przeskakiwanie takich przeszkód, ale zawsze będzie to wymagało więcej myślenia, koncentracji i umiejętności. Krótsze korby (165mm zamiast 175 mm) mogą również pomóc i mogą być warte rozważenia, jeśli Twój rower ma naprawdę niski suport.

Porównując, pamiętaj, że rowery typu hardtails mają zazwyczaj niżej umiejscowiony środek suportu w porównaniu z rowerami pełno amortyzowanymi, ponieważ nie muszą one uginać się pod twoją wagą.

Rozstaw osi kół

Geometria roweru

Rozstaw osi jest dość oczywisty; jest to odległość między osiami przedniego i tylnego koła. Długie rozstawy kół zapewniają stabilność przy zjeżdżaniu i przy dużych prędkościach, ale zwykle wymagają większego zaangażowania rowerzysty, aby manewrować z mniejszą prędkością, szczególnie gdy trasa jest z wieloma ciasnymi zakrętami. Rowery z krótszym rozstawem osi są łatwiejsze do kierowania na wolnych i ciasnych szlakach, natomiast gdy prędkość wzrasta, a szlak zaczyna przypominać prostą autostradę, to krótki rozstaw zostaje w tyle.

Podobnie jak w przypadku większości aspektów geometrii ramy, nie ma dobrych ani złych, jeśli chodzi o długość rozstawu osi. Agresywni lub dynamiczni jeźdźcy którzy lubią pokonywać w spektakularnym stylu zakręty mogą preferować  krótsze rozstawy osi. Natomiast osoby które jeżdżą w maratonach prawdopodobnie wybiorą większą odległość pomiędzy osiami.

Długość tylnych widełek

Geometria roweru

Jest to długość tylnego trójkąta roweru. Mierzona od środka suportu aż do osi tylnego trójkąta. Wpływa na prowadzenie roweru i nie ma znaczenia podczas wyboru rozmiaru ramy.  Czasami można spotkać markę która zmienia długość widełek przy innej wielkości ramy. Robią to aby zachować proporcje do całkowitej długości rozstawu osi.

Krótsze tylne widełki ułatwiają podnoszenie przedniej części roweru. Skracają również ogólny rozstaw osi, dzięki czemu rower jest bardziej zwrotny. Ogólnie rzecz biorąc, krótsze tylne widełki są postrzegane jako pożądane w rowerach, ale tak jak w przypadku innych, istnieją zalety i wady.

Krótkie „widełki” zwiększają zabawę płynącą z pokonywania zakrętów, ale za to skracają  rozstaw kół  co wpływa na stabilność podczas jazdy. Dodatkowo przednie koło jest bardziej podatne na podnoszenie się na stromych wzniesieniach, dlatego rowery z dłuższymi widełkami mogą być lepsze dla osób lubiących podjeżdżać pod bardzo strome góry, a także będą wyruzniały się lepszym rozłożeniem masy.

Reach

Geometria roweru

Pomiar reach zapewnia o wiele bardziej wiarygodne wskazanie rozmiaru i charakteru roweru niż spojrzenie na pomiar długości górnej rury. Jest on wykonywany wzdłuż poziomej linii bezpośrednio nad dolnym wspornikiem do środka głowicy. Większość producentów podaje teraz zasięg w swoich tabelach geometrii, ale możesz też sprawdzić to sam za pomocą taśmy mierniczej poziomicy.

Ten parametr pokazuje nam jak mocno jesteś wyciągnięty do przodu, kiedy stoisz na pedałach. Dlatego jest on bardzo ważny szczególnie w rowerach MTB ponieważ jeżeli jeździmy po górzystych szlakach to sporo czasu zamiast spędzać w siodełku spędzamy na stojąco.

Z biegiem czasu obserwujemy trend w kierunku dłuższych wymiarach reach, a to idzie w parze z popularnością krótszych mostków na rowerach górskich. Dodaj 20 mm do reach i odetnij 20 mm od mostka, a skończysz z tą samą całkowitą długością kokpitu. Krótkie mostki zapewniają bardziej bezpośrednie wyczucie kierownicy, a także poczujesz się bezpieczniej na stromych zjazdach, ponieważ już twój ciężar nie będzie wyciągnięty za oś przedniego koła.

 

Jak sprawdzić bezpieczeństwo roweru

2
rower jest bezpieczny

Dobrze jest minimum, co pół roku przeprowadzić podstawową kontrolę roweru.  Warto sprawdzić, czy rower jest bezpieczny szczególnie przed długimi wyprawami rowerowymi. W tym poradniku dowiesz się na co zwrócić uwagę przy sprawdzaniu roweru.

Zerknij także na te artykuły:

Jak sprawdzić czy rower jest bezpieczny ?

Rama i amortyzatory

Sprawdzanie roweru zaczynamy od ramy i akcesoriów znajdujących się na niej, np.: bidon, oświetlenie itp. Na początku musisz spojrzeć na ramę i sprawdzić, czy nie ma pęknięć. Warto to robić na czystym rowerze, ponieważ wtedy będziemy w stanie zobaczyć nawet mikro pęknięcia. Szczególnie sprawdź, czy nie ma pęknięć przy spawach.  Jeżeli wykryjesz jakieś pękniecie, które wydaje się niegroźne to i tak zaprowadź rower do profesjonalnego serwisu, który je oceni.

Jeżeli masz rower z pełnym zawieszeniem, to warto sprawdzić, czy śruby mocujące damper są dobrze dokręcone, a także czy nie są uszkodzone.

Prawidłowo działające stery w rowerze są bardzo ważne, dlatego musisz sprawdzić ich stan. Aby to zrobić zahamuj przednie koło i poruszaj rowerem do przodu i do tyłu. Jeżeli poczujesz jakieś luzy to dokręć nakrętkę, natomiast jeżeli to nie pomoże, to pozostaje ci wymiana sterów.

Co do amortyzatorów, to sprawdź czy na goleniach nie ma żadnych rys, a także czy w zawieszeniu powietrznym ciśnienie powietrza jest prawidłowe do waszej wagi.

Opony

Najpierw zacznij od sprawdzenia poziomu zużycia bieżnika opony, a także czy opona jest dobrze osadzona. Następnie przejdź do sprawdzania rantów opony, zobacz czy nie są sparciałe, a także czy nie ma na nich przecięć. Szczególnie musisz to sprawdzać jeżeli posiadasz opony „odchudzone”. Zużyte lub sparciałe opony mogą być niebezpieczne, a także jest większe prawdopodobieństwo złapania kapcia, dlatego wymień je przed jazdą.

Korba i pedały

Zacznij kręcić korbą do tyłu, jeżeli łańcuch nie spada na inną zębatkę i o nic nie ociera, to znaczy, że nie musisz nic regulować.

Sprawdź łańcuch, czy nie posiada uszkodzeń, przeżyj go ponieważ może zdarzyć się, że pin nie jest prawidłowo zamontowany. Warto sprawdzić stan zużycia łańcucha, do tej czynności będzie potrzebna wam przymiar do łańcucha. Jak to zrobić znajdziesz w artykule: Wymiana łańcucha – jak to zrobić.  Pamiętaj, aby sprawdzić stan zużycia blatów korby, a także przyjrzyj się, czy śruby mocujące blaty do korby są dokręcone i czy żadnej nie brakuje .

Zdejmij łańcuch z korby tak, aby o nią nie zahaczał. Potem zakręć korbą kilka razy. Jeżeli wyczujesz jakieś luzy lub opory podczas kręcenia, to na pewno jest to wina suportu. Może to oznaczać konieczność jego wymiany.

Pedały sprawdź poprzez obracanie ich. Pedał w dobrym stanie nie będzie się obracał bardzo płynnie, ponieważ smar będzie go blokował. Pedał może także ruszać się na prawo i na lewo, a przyczyną tego może być ich niedokręcenie. Jeżeli uważasz, że pedał nie działa poprawnie, to w takim przypadku warto go rozkręcić, nasmarować, a jeżeli będzie to konieczne wymienić łożyska. Natomiast jeśli to nie pomoże, to pozostaje ci wymiana pedałów na nowe.

Koła, piasty i hamulce

Sprawdź, czy mocowania kół są na swoim miejscu i czy są prawidłowo dokręcone. W dzisiejszych czasach prawie wszystkie rowery są wyposażone w szybko zamykacz, dlatego przed jazdą należy upewnić się, że koła są prawidłowo zamocowane.

Gdy koła są już prawidłowo zamontowane, to należy sprawdzić, czy piasty nie maja luzów. Do tej czynności nie potrzebujesz żadnych narzędzi. Wystarczy, że postawisz rower stabilnie na gruncie i zaczniesz mocno poruszać kołem na prawo i na lewo. Gdy poczujesz, że koło się chybocze to oznacza, że warto jest zajrzeć do piast.

Jeżeli posiadasz hamulce tarczowe, to warto sprawdzić, czy klocki hamulcowe nie ocierają o tarcze. W hamulcach np. avid jest mała przestrzeń na tarczę, dlatego dokręcenie koła z inną siłą może powodować ocieranie, co sprawi, że rower nie będzie tak płynnie jechać, a ty będziesz tracić masę energii. W hamulcach hydraulicznych należy sprawdzić, czy nie wycieka płyn hamulcowy, poprzez naciskanie klamki hamulca.

Co do hamulców mechanicznych, to praktycznie stosujesz taką samą zasadę, co z hamulcami tarczowymi. Sprawdź, czy klamki działają płynnie, a także czy klocki nie ocierają o rant opony podczas hamowania. Jeżeli hamulce bardzo wolno odbijają, to może być to winna pancerzy i linek.

Napęd roweru

Sprawdź, czy łańcuch pracuje płynnie. Zmieniaj biegi w całkowitym zakresie przełożeń. Łańcuch wraz z jednym kliknięciem manetki powinien przesuwać się płynnie o jedną zębatkę, a jeżeli przeskakuje o kilka przełożeń, to musisz od nowa ustawić przerzutki. W artykule Jak wyregulować biegi w rowerze dowiesz się jak to zrobić.

Sprawdź także stan zużycia zębów kasety i blatów korby, jeżeli zęby są ostre ( mają szpiczaste końce, to musisz się liczyć z wymianą blatów kasety wraz z łańcuchem).

Sztyca i siodełko

siodełko

Wyciągnij sztycę z roweru i sprawdź, czy nie ma na niej rdzy. Jeżeli jest, to ją oczyść i nałóż niewielką ilość smaru. Gdybyś tego nie zrobił i pozostawił rdzewiejącą sztycę, to mogło by dojść do jej zablokowania, przez co wyciągnięcie jej mogło by być bardzo trudne. Natomiast jeżeli posiadasz sztycę karbonową, to przed jej zamontowaniem użyj specjalnego smaru do tego przeznaczonego.

Jeżeli artykuł Ci się spodobał, to podziel się nim ze znajomymi, którzy nie sprawdzają, czy rower jest bezpieczny przed jazdą.

 

Jakie narzędzia powinny znajdować się w twoim rowerowym warsztacie

0
serwis rowerowy
Każdy rowerzysta prędzej czy później będzie zmuszony wyposażyć się w narzędzia do swojego roweru. W tym poradniku dowiesz się, jakie potrzebujesz podstawowe narzędzia rowerowe.

 

Podstawowe narzędzia rowerowe:

 

 

1.Klucze imbusowe

serwis rowerowy, centrum rowerowe , podstawowe narzędzia rowerowe

Na pierwszy ogień idzie klucz imbusowy. Ten rodzaj klucza będzie ci służył praktycznie przy większości napraw. Gdy będziecie decydować się na zakup, to warto wybrać zestaw kluczy z dużym przedziałem. Według mnie wystarczającym przedziałem wielkości: 1.5-10 mm. Możesz także używać  multitoola, tylko musisz zdawać sobie sprawę z tego, że nie w każde miejsce roweru dostaniesz się. Według mnie najlepsze będą klucze imbusowe zakończone rączką. Są one długie dzięki czemu dotrzemy nimi w każdy zakamarek roweru, a także posiadają rączkę, która wpływa znacznie na komfort pracy.

2.Stojak na rower 

centrum rowerowe, podstawowe narzędzia rowerowe

Według mnie w rowerowym warsztacie powinien znaleźne się stojak rowerowy. Umożliwia on zamontowanie roweru w powietrzu o wspornik siodełka lub o ramę. Tego typu stojak rowerowy umożliwi nam łatwy dostęp do każdej części roweru, a także bezpieczne majsterkowanie przy rowerze bez obawy, że przewróci się na nas. Innym rozwiązaniem będzie stojak, który montuje się pod tylne koło roweru. 

3.Łyżki do opon

serwis rowerowy, centrum rowerowe , podstawowe narzędzia rowerowe

Łyżki są narzędziem dość podstawowym, bardzo często można poradzić sobie bez nich. Jednak czasami przychodzi taki moment, że traficie na upartą oponę i wtedy bez łyżek się nie obejdzie. Nie polecam używania śrubokrętów, ponieważ w bardzo łatwy sposób jesteśmy wstanie zniszczyć obręcz. Koszt takich łyżek waha się w granicach kilku złotych.

4.Śrubokręty

serwis rowerowy, centrum rowerowe , podstawowe narzędzia rowerowe

Konfiguracja przerzutek i niektórych układów hamulcowych wymaga  śrubokrętów, podobnie jak niektóre przesuwniki i akcesoria. Mały zestaw w zupełności wystarczy.  Śrubokręt szczególnie przyda nam się do rozkręcenia manetek i innych akcesoriów rowerowych. 

5. Rozkuwacz do łańcucha

serwis rowerowy, centrum rowerowe , podstawowe narzędzia rowerowe

Rozkuwacz przyda ci się bardzo, gdy nie posiadasz spinki na łańcuchu. Warto posiadać skuwacz/rozkuwacz zawsze gdy wybieracie się na dłuższą wycieczkę, najlepszym rozwiązaniem na wyjazdy będą rozkuwacze w kluczach typu multitool. Natomiast, gdy często rozpinasz łańcuch po to aby go wyczyścić, to warto wyposażyć się w spinkę do łańcucha. Zapewni to nam łatwe rozpięcie łańcucha, bez jakichkolwiek narzędzi.

6.Klucze do demontażu kasety 

serwis rowerowy, centrum rowerowe , podstawowe narzędzia rowerowe

Przydają się one podczas zdejmowania kasety z piasty, a także jeden z nich przyda się do odkręcania tarczy hamulcowych typu center lock. Jeżeli nie chcecie mieć pokaleczonej ręki blokując kasetę to warto użyć do tego baciku.

7.Klucz dynamometryczny 

serwis rowerowy, centrum rowerowe , podstawowe narzędzia rowerowe

Klucz dynamometryczny zalecany jest, jeśli pracujesz z karbonem lub innymi lekkimi materiałami. Znacznie szersze wykorzystanie klucza znajduje się przy dokręcaniu. Wystarczy ustawić odpowiedni moment dokręcania śrub i przejść do pracy. Pamiętaj, aby robić to dość wolno i precyzyjnie. Gdy śruba osiągnie odpowiedni poziom dokręcenia, usłyszysz charakterystyczne kliknięcie, które dobiega z narzędzia. Często w przypadku używania standardowego klucza wystarczyłoby kilka obrotów więcej, by przekręcić gwint lub uszkodzić element, w szczególności karbonowy.

Przed zakupem klucza dynamometrycznego musisz sprawdzić w jakim zakresie pracuje. Do roweru najczęściej przyda ci się zakres od 2 do 24 niutonometrów, większe zakresy w rowerze nie przydadzą się, a jeśli już  to może jedynie do dokręcenia korby. Dlatego pamiętaj o tym.

Klucze dynamometryczne w szczególności przydadzą się posiadaczom ram, a także podzespołów karbonowych. Dzięki takiemu kluczowi przykręcisz śrubę z odpowiednią siłą, a zarazem nie uszkodzisz swojego roweru. Przy ramie aluminiowej bądź stalowej nie są tak przydatne.

8.Kombinerki

serwis rowerowy, centrum rowerowe , podstawowe narzędzia rowerowe

Kombinerki to podstawowe narzędzie w warsztacie, przydadzą się do przecinania linek i pancerzy. Ułatwiają one odpięcie spinki z łańcucha,  a także służą do przytrzymania jakiejś części lub odkręcenia upartej śruby. 

9. Klucz do pedałów 

serwis rowerowy, centrum rowerowe , podstawowe narzędzia rowerowe

W większości pedałów można używać kluczy imbusowych 6 mm lub 8 mm, ale dla innych systemów (np. Speedplay) potrzebny jest przyzwoity klucz. Może to być zwykły klucz płaski 15 mm, jednak do niektórych się on nie nada z powodu, że będzie za gruby. Warto mieć klucz do pedałów, ale nie potrzebujecie specjalnie dedykowanego, wystarczy  zwykły klucz 15 mm.

10. Zestaw do odpowietrzania hamulców 

serwis rowerowy, centrum rowerowe , podstawowe narzędzia rowerowe

Jeżeli jesteś posiadaczem hamulców hydraulicznych i  lubisz majstrować w swoim rowerze, a nie chcesz oddawać go do serwisu, to powinieneś się wyposażyć w zestaw do odpowietrzania/wymiany płynu hamulcowego. Przy zakupie zestawu zwróć uwagę do jakich hamulców jest przystosowany dany zestaw. 

11. Klucz do nakrętki korby Hollowtech II

 

Klucz przyda się posiadaczom korb Shiamno. Jest on bardzo tani więc każdy, kto posiada korbę tej firmy musi go mieć. Służy on do odkręcania zakrętki blokującą ramię korby.

12. Klucz do suportu

serwis rowerowy, centrum rowerowe , podstawowe narzędzia rowerowe

Taki  klucz przydaje się on do odkręcania suportu. Są trzy rodzaje montowania wkładów suportu. Na rynku dostępne są wkłady wciskane przez co, aby je wbić potrzebujecie prasy do sterów, która jest dość droga.

13. Młotek

centrum rowerowe, podstawowe narzędzia rowerowe

Młotek podstawowe narzędzi w każdym domu, jednak w rowerze rzadko się przydaje. Jeżeli chcesz używać młotka w swoim rowerze, to warto zainwestować w gumowy. Taki młotek będzie bezpieczniejszy dla naszego roweru, o wiele trudniej będzie doprowadzić do uszkodzenia jakiegoś elementu roweru. 

14. Płaski klucz

centrum rowerowe, podstawowe narzędzia rowerowe

Klucz płaski z każdym rokiem coraz to mniej przydaje się do roweru. Możemy go wykorzystać do odkręcania tylnego lub przedniego koła. Może być przydatny do odkręcania pedałów, jednak musimy pamiętać, że nie uda nam się odkręcić nim wszystkich rodzai.

15. Przymiar do łańcucha

centrum rowerowe, podstawowe narzędzia rowerowe

Przymiar jest potrzebny  do tego, aby sprawdzić w jakim stanie jest łańcuch.  Miarką możesz sprawdzić, czy łańcuch wyciągnął się o 0,75%, czy o 1%. Jeżeli przymiar nie wpadnie do łańcucha, to oznacza, że nie jest on wyciągnięty i nadaje się do dalszej jazdy.  Gdy wpadnie do środka łańcucha, pozostaje  jedynie wymiana go na nowy.

Jeśli musisz sprawdzić na szybko stan swojego łańcucha, a nie posiadasz miarki, to zastosuj inną metodę. Sprawdź stan łańcucha ustawiając go na największy blat korby i delikatnie go pociągnij. Jeżeli duża ilość ogniw będzie schodzić z blatu, to wiedz, że musisz wymienić łańcuch. Pamiętaj o tym, że ten sposób nie jest dość precyzyjny.

16. Klucz do szprych

centrum rowerowe, podstawowe narzędzia rowerowe

 

Klucz tego typu przydaje się od centrowania koła, lub do dokręcenia luźnej szprychy. 

17. Smar

centrum rowerowe, podstawowe narzędzia rowerowe

Smar jest nie rozłącznym elementem każdego warsztatu. Warto wyposażyć się w smar do łożysk rowerowych lub piast. Jeżeli często borykasz się z zapieczonymi śrubami, to w takim wypadku powinieneś pomyśleć także o zakupie smaru przeciw zapiekaniu. Pamiętaj, że takim smarem nie smaruje się łańcucha, ponieważ smar stały bardzo łatwo zbiera brud. Używamy do tego oliwek przeznaczonych do łańcucha rowerowego. 

18. Odtłuszczacz

centrum rowerowe, podstawowe narzędzia rowerowe

Przydaje się do czyszczenia tarcz hamulcowych, a także do czyszczenia łańcucha kasety itp. Odtłuszczacz można zastąpić benzyną ekstrakcyjną, jednak nie wolno jej wylewać do kanalizacji, czy na ziemię.

 

 

Jak wymienić okładziny hamulcowe

0
jak wymienić klocki hamulcowe, jak wymienić okładziny hamulcowe

Okładziny/klocki hamulcowe są eksploatacyjną częścią w rowerach, która zapewnia nam bezpieczeństwo. Dlatego regularnie powinniśmy zwracać uwagę w jakim są stanie. A więc jak wymienić okładziny hamulcowe w rowerze?

Będziesz potrzebować:
  • zamienne klocki
  • czystą szmatkę
  • szeroki płaski śrubokręt
  • odtłuszczacz
  • szczypce

Jak wymienić okładziny hamulcowe

Sprawdź także podobne artykuły:

Sprawdź stan zużycia klocków

jak wymienić klocki hamulcowe, jak wymienić okładziny hamulcowe

Zdejmij koło z roweru i sprawdź w jakim stanie są twoje klocki. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać stan klocków, ponieważ zaniedbanie tej czynności przyczyni się do szybkiego zniszczenia tarcz hamulcowych.

Podczas wymiany klocków nie powinniśmy ściskać klamek hamulcowych, ponieważ po usunięciu tarczy tłoki za bardzo wyjdą. Spowoduje to, że będziesz musiał odpowietrzyć układ hamulcowy.

Klocki powinniśmy wymieniać jeżeli grubość powłoki hamującej będzie wynosić 1,5 mm lub mniej. Natomiast jeżeli klocki są w dobrym stanie, to załóż koło i ….  Jeżeli są w złym stanie wykonaj następujące kroki.

Krok 1: Usuń stare klocki i wyczyść zaciski

jak wymienić okładziny hamulcowe

Najpierw zacznij od wepchania starych tłoczków. Weź śrubokręt i z dużą siłą wepchnij tłoczki. Trzeba zrobić to teraz, bo gdybyśmy robili to na tłokach lub na na nowych klockach to moglibyśmy doprowadzić do ich uszkodzenia.

Następnie usuń blokadę klocków. Wyróżniamy wkręcane piny, które trzeba wykręcić, a także zwykłe spinki, które po prostu wyciągamy.

Usuwamy klocki i sprężynkę, możemy ułatwić sobie tą czynność używając szczypiec ( nie jest to konieczne). Teraz mamy dobry wgląd na zacisk i korzystając z okazji należy wyczyścić go z kurzu i brudu za pomocą odtłuszczacza i ściereczki.

jak wymienić okładziny hamulcowe

Krok 2: Instalacja nowych klocków i ustawienie

jak wymienić klocki hamulcowe, jak wymienić okładziny hamulcowe

Zainstaluj nowe klocki wraz z sprężynką i spinką. Pamiętaj, aby nie naciskać klamki hamulcowej, gdyż może spowodować to zapowietrzenie systemu.

Zostało Ci sprawdzić czy hamulce działają. Jeżeli reagują bardzo słabo to w takim razie będzie trzeba odpowietrzyć układ hamulcowy.

Krok 3: Docieranie klocków

jak wymienić klocki hamulcowe, jak wymienić okładziny hamulcowe

Nowe klocki będzie trzeba dotrzeć. Wiele ludzi uważa, że klocki powinno się docierać na jakiś potężnych zjazdach. Nie rób tak!!!!  Najlepszym sposobem na dotarcie klocków będzie rozpędzenie się do ok 30 – 40  km/h i mocne hamowanie, tylko nie możecie doprowadzić do zablokowania koła. Tą czynność powtórzcie kilka razy i macie rower gotowy do jazdy. Jeżeli artykuł ci się spodobał to proszę udostępnij go znajomemu, który nie wie jak wymienić okładziny hamulcowe w swoim rowerze.

Kliknij TUTAJ aby sprawdzić ceny klocków hamulcowych.

 

Wymiana łańcucha – jak to zrobić

0

Wymiana łańcucha  jest kluczową umiejętnością każdego rowerzysty. Łańcuch jest jednym z najbardziej zużywalnych części układu napędowego. Oddziałują na niego potężne siły, co przyczynia się do jego rozciągania.

Jak wymienić zużyty łańcuch

Czego potrzebujesz

  • Nowy łańcuch
  • Rozkuwacz
  • Kawałek złamanej szprychy
  • Szczypce

Krok 1: Usuń stary łańcuch

Jak wymienić łańcuch, wymiana łańcucha

Korzystając z rozkuwacza rozczep łańcuch. Jeżeli posiada on spinkę, to wystarczy ją ścisnąć, a łańcuch sam powinien się rozpiąć. Aby ułatwić sobie ten proces można wziąć starą szprychę i wygiąć ją w kształcie litery (C), po czym zablokować sobie nią łańcuch. Następnie ostrożnie zdejmij łańcuch z rowera.

Krok 2: Zainstaluj nowy łańcuch

Przesuń tylną przerzutkę na najwyższą zębatkę, a także zrób to samo z przednią tarczą. Zwolnij mechanizm sprzęgła na tylnej przerzutce, jeśli go masz.

Krok 3: Wymiary łańcucha

Musisz upewnić się, że łańcuch będzie działać na każdym biegu i nie będzie uszkadzał roweru.

Aby to zrobić, łańcuch musi być ustawiony na największej zębatce, z przodu i z tyłu, chociaż nigdy nie powinno się jeździć na tych biegach.

Następnie przyciągnij dwa końce łańcucha do siebie i zmierz. Pamiętaj, aby wózek tylnej przerzutki był naciągnięty, gdy znajduje się na największych zębatkach (z tyłu i z przodu). Gdy masz pewność, że łańcuch ma odpowiednią długość, zepnij go za pomocą spinki lub skuwacza.

Krok 4: Spięcie łańcucha

Łańcuch możesz spiąć za pomocą spinki lub nowego pina. Możesz to ułatwić sobie, łącząc dwie końcówki łańcucha za pomocą wygiętej szprychy czy innego druta.

 

Jak dbać o łańcuch

Jak wymienić łańcuch, wymiana łańcucha

Najlepszym sposobem, aby przedłużyć żywotność łańcucha jest regularne czyszczenia i smarowanie go. Możesz go czyścić zwykłą szmatką lub użyć specjalnego narzędzia do czyszczenia łańcucha.

Podczas czyszczenia łańcucha starają się, aby preparat czyszczący nie dostał się do suportu lub piasty tylnej , gdyż może to usunąć smar z tych części, powodując różnego rodzaju problemy z tymi podzespołami.

Ważne jest, aby po każdej mokrej przejażdżce wytrzeć łańcuch i go nasmarować. Unikniesz problemu z rdzewienie łańcucha i źle działającym napędem.

Jak sprawdzić stan łańcucha

Jak wymienić łańcuch, wymiana łańcucha

Stan łańcucha możemy sprawdzić za pomocą miarki do łańcucha. Miarką możesz sprawdzić, czy łańcuch wyciągnął się o 0,75%, czy o 1%. Jeżeli przymiar nie wpadnie do łańcucha, to oznacza, że nie jest on wyciągnięty i nadaje się do dalszej jazdy. A gdy wpadnie do środka łańcucha, pozostaje Ci jedynie wymiana go na nowy.

Jeśli musisz sprawdzić na szybko stan swojego łańcucha, albo nie posiadasz miarki, to zastosuj inną metodę. Sprawdź stan łańcucha ustawiając go na największy blat korby i delikatnie go pociągnij. Jeżeli duża ilość ogniw będzie schodzić z blatu, to wiedz, że musisz wymienić łańcuch. Musisz jednak pamiętać o tym, że ten sposób nie jest dość precyzyjny.

A teraz bierz się do działania. Wymiana łańcucha może wydawać się trudną czynnością, jednak wcale taką nie jest. Poświęć trochę czasu na to, a na pewno uda Ci się. 🙂

Sprawdź cenę nowych łańcuchów  tutaj.

Recent Posts

pisków podczas hamowania

Jak pozbyć się pisków podczas hamowania

Piszczące hamulce są jedną z najbardziej irytujących rzeczy w rowerze. Szczególnie doprowadzają one do szaleństwa kolarzy górskich którzy bardzo często muszą z nich korzystać....

Ciśnienie w oponach – jak prawidłowo dobrać

Ciśnienie w oponach rowerowych - wszystko, co musisz wiedzieć Ciśnienie w oponach ma bardzo duże znaczenie na zachowywanie się naszego roweru na trasach. Istnieje wiele...

Jak tanio ulepszyć rower

Życie fanów dwóch kółek nie jest usłane różami. Gdy już w końcu nam się odłożyć fundusze i zakupić wymarzony rower, szybko okazuje się, że...

TOP 5 niedrogich sposobów na ulepszenie roweru

Wiadomo, że części rowerowe z wyższej póki kosztują krocie. Nie każdy może sobie pozwolić na zakup takiego sprzętu. Musimy pamiętać, że nie tylko napęd...
opon bezdętkowych

Jak nie zakładać opon bezdętkowych.

Większość z kolarzy górskich obecnie korzysta z opon bezdętkowych.  System bezdętkowy zmniejsza prawdopodobieństwo wszelkiego rodzaju przebicia opon. Można dzięki temu systemowi obniżyć ciśnienie w oponach,...