SCW 1- rower przyszłości?

0

Widelce tego typu nie są całkowicie nową koncepcją, pierwszy widelec tak zaprojektowany został zaprojektowany przez Hondę w 1980 r, która umieściła go w swoim ścigaczu NSR 500 ELF. Następnie producenci zaczęli próbować udoskonalić ten system i wprowadzić go do rowerów górskich. Jednak żaden z tych projektów się nie udał. Więc czy jest to możliwe, aby SCW 1 wyparł tradycyjne rowery?

Ten niesamowity rower został stworzony przez kanadyjską firmę, która chce, aby widelce tego typu stały się normą w kolarstwie. Największą uwagę na siebie zwraca przód roweru. Wyróżnia się on od innych pełno amortyzowanych rowerów nieco innym ”amortyzatorem”, który oferuje aż 150 mm skoku. Rama roweru jest wykonana całkowicie z karbonu, tak samo jak widelec.

Czym się wyróżnia

Główną zaletą takiego widelca w stosunku do zwykłego teleskopowego jest fakt iż tarcie, które występuje podczas pracy w zwykłym amortyzatorze w tym przypadku wcale nie występuje. Spowodowane jest to tym, że na wszystkich elementach ruchomych zawieszenia znajdują się łożyska. Następną zaletą takiej konstrukcji jest fakt, iż rozstaw osi kół nie skraca się podczas uginania roweru. W amortyzatorach teleskopowych, podczas ugięcia oś przednia roweru przesuwa się w stronę tylnego koła. W tym przypadku przednia oś wysuwa się do przodu, podczas ugięcia amortyzatora. Zwiększa to stabilność i sprawia, że jeździec nie będzie czuł się tak, jakby rower chciał, aby przeleciał przez kierownicę. 

Producenci twierdzą, że tego typu amortyzator jest bardziej odporny na uginanie się podczas hamowania niż zwykłe teleskopowe widelce. Twierdzi się także, że jest on lżejszy o 40 % od tradycyjnego widelca teleskopowego. Rower może wydawać się, że jest bardzo ciężki, ze względu na swoją złożona konstrukcję, ale to tylko pozory.  Producenci zapewniają, że rower powinien ważyć ok 13 kg, co na rower pełno amortyzowany jest dość dobrym wynikiem.

Podsumowanie

Podsumowując rower wygląda nieziemsko, tak jak na rower przyszłości przystało. Na pewno taki rower pozwoli Ci się wyróżnić spośród tłumu. Co do jego koncepcji, to taka konstrukcja amortyzatora znacznie przewyższa pod względem wydajności widelce teleskopowe (przynajmniej na papierze). Jak dla mnie, wadą jaką dostrzegłem jest fakt, że koncepcyjny widelec nie będzie w stanie współgrać ze zwykłymi ramami. Aby coś więcej powiedzieć o tej konstrukcji trzeba jednak trochę czasu spędzić w siodełku i dopiero wtedy można poznać jak pracuje, a także jakie są jego wady.

Jeżeli planujesz przesiąść się za swojego roweru na tak nietypowy, to musisz zacząć już oszczędzać. Cena kompletnego roweru jeszcze jest nie znana, jednak za to będzie możliwość kupna samej ramy wraz z przednim ”widelcem”. Cena takiego zestawu będzie wynosić ok. 10 tysięcy złotych. Rower powinien pojawić się na rynku w połowie tego roku.

 

Najczęstsze przyczyny powstawania kapci w rowerze

0
kapeć

Jeżeli, rzadko rozstajesz się z rowerem, to prawdopodobnie z przebitymi dętkami znasz się bardzo dobrze. W tym artykule przedstawię Ci najczęstsze przyczyny powstawania kapci w rowerach wyposażonych w dętki jak i w systemy bezdętkowe. Jednak na wstępie trzeba przyznać, że o wiele mniej jest przyczyn powstawania kapci w rowerach wyposażonych w system bezdętkowy.

1.Rozcięta dętka przez obręcz 

Przyczyną kapci tego typu jest jazda na zbyt małym ciśnieniu lub wjechanie np. na krawężnik, przez co dętka jest dobijana do obręczy. Dlatego, aby uniknąć takiego kapcia warto jest przejść na system bezdętkowy. W systemie bezdętkowym także może dojść do dobijania, jednak opona na pewno nie zostanie przecięta przez obręcz.

2. Niewłaściwe zamontowanie opony

Następna przyczyna jest dość podobna do wcześniejszej. Rożni ją fakt, że taki kapeć zazwyczaj powstaje z naszej winy. Podczas zakładania opony wiele ludzi popełnia jeden istotny błąd. Rowerzyści nie pompują wcale dętki lub pompują aż nadto, przez co nie mogą spasować jej z obręczą. W takich przypadkach rośnie duże prawdopodobieństwo, że dętka podwinie się pod stopkę opony, co doprowadzi do przycięcia dętki przez oponę. Takie przecięcie nie powstanie od razu po złym założeniu, zazwyczaj dętka na skutek pracy, przemieszczania zacznie się przecierać po pokonaniu kilkuset kilometrów. Dlatego ważne jest abyście nie śpieszyli się podczas zakładania opon.

3. Zbyt długie nyple

Obręcze, które nie są przystosowane do systemu bezdętkowego, posiadają otwory ukryte za taśmą ochronną. Jeżeli w swoim kole posiadasz zbyt długie szprychy, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że złapiesz kapcia. Dętka co prawda jest chroniona przez specjalną taśmę, jednak zbyt wystające szprychy mogą doprowadzić do przerwania ochronnej taśmy, a co za tym idzie uszkodzenia dętki.

4. Agresywna jazda

Gdy w systemie bezdętkowym wjedziemy na jakiś drut lub inną podobną rzecz, to mleczko uszczelniające od razu uszczelni całą konstrukcję, dzięki czemu będziemy mogli dalej kontynuować wyprawę rowerową. Mleczko uszczelniające nie pomoże na wszystkie przyczyny kapci. Może dojść do sytuacji, gdy opona odczepi się od obręczy na skutek uderzenia o kamień lub inną przeszkodę. Często kolarzom uprawiającym Enduro bądź DH zdarza się, że opona zostanie przecięta przez ostry kamień, w takim przypadku uszczelniacz już nie pomoże.

 

Opona firmy Innova Tires z systemem ITT

0
opona z systemem itt
Autor zdjęcia: www.pinkbike.com

System bezdętkowy nie jest bez wad, jednak zdecydowanie lepiej sprawdza się on w porównaniu ze zwykłą dętką. Dętka czy też system bezdętkowy ma swoje wady, dlatego firma Innova Tire postanowiła coś z tym zrobić. I tak powstała opona z systemem ITT.

Czym jest system ITT

System Innova Integrated Tubeless Tech (ITT) dodaje do opony gumową wkładkę do dolnej części opony, która jest na stałe przymocowana do niej. Wkładka wyraźnie zwiększa wagę opony. Wentyl jest zintegrowany z wkładką, dzięki czemu jest to system do którego tak naprawdę nie potrzebujecie, dodatkowego wentyla, taśmy, ani mleczka uszczelniającego. Podobno produkt z technologią ITT jest nieco lżejszy od standardowego zestawu opona + dętka, jednak jest on o wiele cięższy niż zestaw bezdętkowy. 

Jak twierdzą producenci opona tego typu ma dużo zalet. Główną z nich jest, że praktycznie nie występuje prawdopodobieństwo, że opona wyskoczy nam z obręczy, ponieważ cały czas jest trzymana poprzez dodatkową powłokę. Drugą zaletą takiej opony jest to, iż jest o wiele łatwiejsza w instalacji w porównaniu z systemem bezdętkowym. Jak wiadomo zakładając oponę bezdętkową trzeba się nieco natrudzić, aby ranty opony idealnie spasowały się z obręczą koła. W oponach tego typu praktycznie nie występuje ten problem, ponieważ opona ze wkładką z tworzy szczelny układ, dzięki czemu do napompowania jej wystarczy nawet malutka pompka. Opona powinna posiadać podobne zdolności tłumienia. Ponieważ jest to praktycznie taka sama opona co wszystkie tylko, że posiada dodatkową powłokę. Zaletą wkładki jest fakt, że zapewnia ona nam szczelność całego układu, dzięki temu uszczelniacz pozostaje w środku opony i nie wycieka nam rantami lub przy mocowaniach szprych. 

opona z systemem itt

Modele z systemem ITT

Obecnie producent udostępnia nam cztery rodzaje opon z technologią ITT. Są nimi Mustanga w rozmiarach 26 x 2,0 która waży 620 gramów. Ten model występuje także w rozmiarze 27,5 x 2.1 który waży 670 gramów. Są to opony o delikatnym bieżniku zaprojektowane tak, aby miały jak najmniejsze opory toczenia. Natomiast jeżeli potrzebujecie opon bardziej agresywnych, to na pewno Shist zaspokoi wasze potrzeby.  Taka opona  przystosowana do DH, występuje w rozmiarach 26 x 2,5  waga 990 gramów, a także w rozmiarze 27,5 x 2.5 jednak waży ona aż 1080 gramów. Najszerszym modelem jest opona Gneiss,  która występuje w rozmiarze 27,5 x 3.0. Jeżeli chodzi o cenę to jeszcze nie została ustalona.

Podsumowanie

Firma uważa, że opony z ich systemem są o wiele lepsze od zwykłych opon bezdętkowych. Jednak trudno powiedzieć, czy tak jest naprawdę. Nie można tego ustalić bez testowania. Jednak trzeba przyznać, że producent poszedł w dobrym kierunku, skupiając się na istotnym problemie kolarzy. Jeżeli uda się  wprowadzić tą nową technologię na rynek i będzie ona rozwiązywała wszystkie problemy, o których wspomniałem, to myślę, że szykuje nam się rewolucja wśród opon rowerowych. Największą póki co bolączką o jakich wiadomo, to jest waga takiej opony. Nie wiadomo czy są to opony drutowe czy zwijane, ale waga 27,5 x 2,5 wynosząca 1080 gramów to trochę sporo.

Jak zamontować gwiazdkę w rurze widelca.

0
gwiazdka w rurze widelca

Gwiazda  lub „nakrętka” jest bardzo potrzebna w naszym rowerze, ponieważ utrzymuje ona w kupie nasz widelec z ramą i mostkiem kierownicy. 

Jak zamontować nakrętkę gwiazda

Narzędzia do pracy

  • Gwiazda
  • Młotek

1. Wprowadzenie

Najlepiej, jeżeli przeprowadzamy tę procedurę z widelcem wyciągniętym z roweru. Jeśli rura sterowa jest za długa to należy ją skrócić za pomocą piłki do metalu.

Jeśli istniejącą gwiazdkę należy wymienić, to najprostszym sposobem na jej usunięcie jest użycie młotka i długiej śruby lub metalowego pręta. Gdy już się w to wyposażymy to należy uderzać w starą gwiazdkę, aż wyleci dołem rury sterowej.

2. Mocowanie

Gwiazdkę można wbić używając specjalnego narzędzia, jednak można też metodą domową. W gwiazdkę wkręcamy śrubę, następnie umieszczamy ją delikatnie w rurze sterowej. Przy użyciu młotka, uderzaj w śrubę przymocowaną do gwiazdki. Do tej czynności trzeba użyć sporo siły, ale staraj się utrzymać narzędzia i nakrętkę prosto, zwłaszcza na początku procesu.

Gdy nakrętka osiągnie maksymalną głębokość, należy sprawdzić, czy leży ona prosto i równo w rurze.

 

Najczęściej popełniane błędy podczas mycia roweru

0
mycie roweru

Regularne mycie roweru bardzo dobrze wpływa na jego działanie. W szczególności ważny jest napęd naszego roweru, ponieważ jest on najbardziej narażony na bród. Zanieczyszczona kaseta wraz z łańcuchem bardzo negatywnie wpływa na zmianę biegów, a także brud znacznie skraca żywotność komponentów roweru. Dlatego ważne jest aby regularnie dbać o rower, czysty rower nie tylko lepiej pracuje, a także lepiej wygląda. 

Podobne artykuły:

Utrzymanie roweru w czystości to nie jest taka prosta czynność jak się może wydawać. Jak wiadomo największą frajdą jazdy na rowerze jest moment gdy zaliczamy szlaki pełne błota, kałuż. Po takich przejazdach doprowadzenie roweru do perfekcyjnego stanu będzie wymagało od ciebie przeznaczenia sporo czasu na dokładne wyczyszczenie roweru. Dlatego warto jest myć rower często, ponieważ im częściej myjesz rower to tym łatwiej i mniej czasu zajmie ci utrzymanie go w czystości. Uważam, że każdy kolarz który regularnie korzysta ze swojego roweru powinien czyścić go minimum raz w miesiącu. Jeżeli często jeździsz po kałużach i w błotnistym terenie to tym częściej powinieneś go myć.

Ciśnienie wody

Nie powinieneś bać się używać myjki ciśnieniowej do mycia roweru. Jeżeli będziesz myć rower myjką, z głową to na pewno nie uszkodzisz roweru. Największym błędem podczas mycia rowerem myjką ciśnieniową jest fakt, że niektórzy nie patrzą co robią i na jakie elementy kierują strumień wody. Podczas mycia tym urządzeniem staraj się aby nie kierować strumienia wody w łożyska, damper, golenie, piasty. Jeżeli chcesz umyć te elementy za pomocą myjki to najlepiej zachowaj znaczącą odległość pomiędzy dyszą a rowerem, a nie na pałę kierujesz wodę np. na golenie aby pozbyć się ”ziarenka piasku”. 

Złe położenie roweru

Nigdy, ale to przenigdy nie myj roweru w pozycji leżącej, żeby było jasne chodzi mi o pozycję roweru ;). Jeżeli rower jest położony układem napędowym w górę, to może dojść do sytuacji, że woda wraz ze smarem i innymi zanieczyszczeniami trafi na twoje hamulce. Wiadomo, że na napędzie smaru nie brakuje, chyba, że jesteś sknerą i smarujesz łańcuch raz na rok to na pewno nie powinieneś się obawiać o swoje hamulce. Klocki hamulcowe są bardzo wrażliwe na punkcie smaru, dlatego jeżeli chcesz uniknąć wymiany okładzin to staraj myć rower gdy on stoi, bądź jest położony tarczą hamulcową do nieba.

Sprzęt

Mycie rower wymaga paru pędzli, ściereczki, jakiegoś środka chemicznego, może nim być np. płyn do mycia naczyń. Częstym błędem jest mycie roweru za pomocą wilgotnej mikrofibry, czy innej szmatki. Czyszcząc nasz rower w taki sposób bardzo niszczymy go, co prawda na pewno nie uszkodzimy jakiejś części roweru. Może dojść do przypadku, że rama po paru takich szybkich czyszczeniach całkowicie straci swoje piękno, w szczególności widać to na ramach błyszczących, na których zaczną się pojawiać miliony mikroskopijnych rys. Stosuj także pędzle do mycia roweru, najlepiej do czyszczenia używał pędzla wykonanego z naturalnego włosia. Włókna naturalne posiadają właściwości dzięki którym szampon nie spływa z włosia, tak jak to bywa ze szczotkami wykonanymi z nylonu. Pozwala to o wiele lepiej wyczyścić rower z nie chcianych smarów i innych zanieczyszczań.

Quarq ShockWiz – co to za wynalazek

0
ShockWiz

ShockWiz został stworzony przez firmę Quarq, ma on za zadanie analizować działanie amortyzatorów. To małe urządzenie zbiera informacje o pracy danego amortyzatora.  Analizuje on ciśnienie jakie jest w danym momencie w amortyzatorze z częstotliwością 100 razy na sekundę, jedno urządzenie jest w stanie jednorazowo zebrać informacje z jednego amortyzatora, dlatego aby mieć pełny zakres informacji w rowerze full suspensorium trzeba zrobić minimum dwa przejazdy. Działa ono tylko z amortyzatorami powietrznymi, urządzenie trzeba zamocować do ramy roweru bądź widelca, a następnie przewodem podłączyć do zaworu powietrza w amortyzatorze. 

Jakie jest jego przeznaczenie

Sprzęt ten zbiera informacje, a następnie pozwala określić charakterystykę zawieszenia.Wszystkie informacje o twoim zawieszeniu są wysyłane do twojego telefonu, wystarczy że ściągniesz sobie aplikację ShockWiz i połączysz ją ze swoim urządzeniem. Po zebraniu informacji z przejazdu system analizuje i przedstawia Ci jak jest ustawione twoje zawieszenie, a następnie pokazuje Ci co powinieneś zmienić w nim, np. ustawienia kompresji, tłumienia i ciśnienie. ShockWiz wykonuje pomiar podczas przejazdu, aby zebrał on prawidłowo informacje o twoim zawieszeniu potrzebujesz minimum jednego przejazdu, jednak gdy powtórzysz przejazd kilkukrotnie to szansa na pokazanie błędnych informacji znacznie spada.

ShockWiz

Quard wraz z nowym upgradem aplikacji dodał możliwość zbierania informacji o danym zjeździe, a następnie udostępnianiu ich innym kolarzom. Dzięki temu kolarz od razu będzie mógł prawidłowo ustawić charakter swojego zawieszenia. Jednak nie wiem czy to sprawdzi się to w naszym kraju, ponieważ pewnie garstka Polskich kolarzy używa tego sprzętu.  

Podsumowanie

Moim zdaniem ShockWiz jest przeznaczony dla zawodowych kolarzy. Rzadko się zdarza, że przeciętny kolarz zmienia ustawienia charakterystyki do każdego szlaku oddzielnie. Dlatego ten sprzęt jest przeznaczony dla zawodowców, którzy chcą wycisnąć wszystkie soki ze swojego roweru. Jeżeli spodobało Ci się to urządzenie to teraz jest dobry moment na kupno ponieważ producent opuścił ceny swojego produktu z 400 dolarów na 329USD. Tutaj macie link do strony producenta, Quarq ShockWiz. Jak sprawdzałem w Polsce ciężko jest dostać ten bajer, a na Niemieckiej stronie kosztuje on ok. 1600 zł, dlatego chyba bardziej się opłaca zamówić u producenta.

 

 

Dodatkowe przedmioty na wyprawę rowerową.

0
przedmioty na wyprawę

Jeżeli wybierasz się na rowerową wyprawę, to powinieneś się dobrze zaopatrzyć. Zazwyczaj przejeżdżamy długie trasy bez, żadnych awarii i innych nieprzyjemnych przygód, ale prędzej czy później przyjdzie dzień w którym bez sprzętu z naszego plecaka nie pojedziemy dalej. Dlatego postaram Ci pokazać co warto zabierać ze sobą na rowerową wyprawę oprócz niezbędnika rowowego ( pompka, dętka itp).

Dodatkowa bateria

przedmioty na wyprawę

W świecie smartfonów, kamer i innych sprzętów elektrycznych które nie grzeszą długością działania na baterii niezbędny będzie power bank bądź inne zapasowe baterie. Jazda z ciągle włączonym telefonem ze Stravą bądź inną podobną aplikacją całkowicie pochłonie twoją baterię. Dlatego warto się w taką zaopatrzyć. Wiele firm produkuje ciekawe i niedrogie power banki. Jeżeli używasz telefonu z nawigacją podczas rowerowych przejażdżek to warto jest się zaopatrzyć także w uchwyt na power banka, który jest montowany do kierownicy. Zapewni nam to ciągle naładowaną baterię, a także komfort, bo nie musicie co jakiś czas chować telefonu do plecaka, aby tam się ładował.

Filtr wody

przedmioty na wyprawę

Woda w naszym organizmie to podstawa, dlatego warto jest o to zadbać. Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że zabrakło Ci wody, a sklepu nie było……? Właśnie dlatego filtr wody jest bardzo ważny. Taki filtr jest bardzo mały i poręczny.  Działa on dzięki wkładom które są wykonane z bardzo cienkich włókien, wyposażonych w mikropory których średnica wynosi 0,1 mikrometra. Jedyną wadą takiego filtra jest niemożliwość wymiany wkładu filtrującego, przez co filtr uszkodzony lub zużyty musi zostać wymieniony w całości.

Płachta biwakowa

przedmioty na wyprawę
Zdjęcie ze strony: laplander.pl

Płachta biwakowa, jest jednym z bardzo przydatnych rzeczy podczas wyprawy. Ochroni nas od deszczu, a także od promieni słońca w upalny dzień. Płachta może posłużyć jako koc termalny albo narzędzie sygnalizacyjne w razie wypadków. Przejdźmy do rozmiarów i wagi takiej płachty biwakowej. Większość z nich jest bardzo lekkich, jej ciężar wynosi od 300 gramów do 1 kilograma, w zależności od jej rozmiaru. Po złożeniu zajmuje ona tyle miejsca w plecaku co jeden bidon.  Ze względu, na jej niewielką cenę, a także wiele zastosowań, jest ona niezbędna w naszym plecaku wyprawowym.

Zestaw pierwszej pomocy

przedmioty na wyprawę

Możesz uznać, że ci się nigdy nie przydarzył wypadek to nie potrzebujesz apteczki, ale faktem jest, że kolarstwo górskie jest niebezpiecznym sportem. To, co czyni go jeszcze bardziej niebezpiecznym, to miejsce, w którym jeździmy. Często jeździmy w terenie w którym ciężko jest znaleźć pomoc podczas wypadku. Musimy polegać na sobie, aby wyjść z trudnej sytuacji. Niezbędny jest zestaw pierwszej pomocy, który zapewni nam wszystkie niezbędne przedmioty, do opatrzenia ran powstałych na skutek wypadku.

 

Jak nie zakładać opon bezdętkowych.

0
opon bezdętkowych

Większość z kolarzy górskich obecnie korzysta z opon bezdętkowych.  System bezdętkowy zmniejsza prawdopodobieństwo wszelkiego rodzaju przebicia opon. Można dzięki temu systemowi obniżyć ciśnienie w oponach, co daje lepszą przyczepność. Niższe ciśnienie sprawi, że jazda będzie odrobinę wygodniejsza, a także takie rozwiązanie jest delikatnie lżejszy od zwykłej opony z dętką. Jednak zakładanie tego systemu nie jest tak łatwe jak się wydaje. Można przy tym popełnić wiele błędów, dlatego spróbuje wam wyjaśnić jak ich nie zakładać.

Problem z taśmą 

Jeżeli taśma jest, źle dobrana, bądź jest źle założona to nigdy nie uda ci się zamocować systemu bezdętkowego. Zacznij od kupienia taśmy o prawidłowej szerokości, zbyt szeroka lub zbyt wąska taśma uniemożliwi prawidłowe uszczelnienie obręczy. Pamiętaj aby kupić dobrej jakości taśmę, tania taśma nie będzie chciała prawidłowo uformować się do kształtu obręczy. Upewnij się, że zaczynasz stosunkowo blisko zaworu, więc nie potrzebujesz robić zbyt dużej nakładki. Sprawdź taśmę, czy się dobrze trzyma i czy nie ma pęcherzyków powietrza.

Za mało mleczka uszczelniającego

Zdarza się, że wentyl jest zbyt bardzo dokręcony. Zbyt mocne dokręcenie blokady wentyla może spowodować uszkodzenie taśmy i zbyt silne ściśnięcie gumowej uszczelki. Jeżeli widzisz że z tego miejsca wydostaje się powietrze, spróbuj potrząsnąć uszczelniaczem. Spowoduje to że uszczelniacz dojdzie w zakamarki, możesz też wlać trochę mleczka, aby zatkać jakiekolwiek małe dziury. Pamiętaj także, aby nie robić ogromnej dziury w taśmie, wystarczy, że zrobisz dwa nacięcia na wentyl w kształcie litery X.

Problem z umiejscowieniem opony

Jednym z największych problemów podczas zakładania opon bezdętkowych, jest spasowanie obręczy z oponą. Jeżeli zostawiasz starą oponę, to nie zdejmuj jej całkowicie. Jeżeli zakładacie oponę na obręcz to najpierw powinniście sprawdzić czy na oponie nie znajduje się jakieś przecięcie, bądź inne uszkodzenia, przez które nie uszczelni nam się koło. Wystarczy, że wyjmiesz tylko jeden rant opony z obręczy, dzięki temu później łatwiej będzie Ci założyć opnę. Według mnie dużym minusem jest nalanie mleczka uszczelniającego do opony która nie została uprzednio napompowana. Mleczko w fazie ”wstępnego” pompowania nie ma znaczenia, ponieważ najpierw chodzi Ci o to aby ranty opony spasowały się z obręczą. Gdy już opona dobrze przylega do obręczy, wykręć maszynkę z wentyla i wlej za pomocą strzykawki mleczko do powstałego otworu.

Cenę mleczka uszczelniającego możesz sprawdzić klikając TUTAJ.

Jak zrobić napój izotoniczny

0
napój energetyczny, napój izotoniczny

Domowy napój izotoniczny 

Warto zrobić samemu swój napój izotoniczny, ponieważ nie znajdziesz w nim mnóstwa konserwantów, barwników i innej chemii. Izotonik nie tylko nawodni organizm, ale również przyśpieszyć jego regenerację.  Pozwoli szybko i skutecznie ugasić pragnienie, uchroni cię przed skurczem mięśni, natomiast wypicie podczas wysiłku zwiększy twoją wytrzymałość i dostarczy organizmowi wiele niezbędnych składników. Napój zawiera sok z żurawiny,  który pozytywnie wpływa na twoją odporność, ma wpływ na leczenie układu moczowego, pomaga zapobiegać rozwojowi próchnicy zębów, a także działa przeciwnowotworowi. 

Podobne wpisy:

Aby przygotować napój potrzebujesz wymieszać wszystkie składniki i pozostawić je na 30 min w lodówce.

Składniki:

  1. 1,5 l wody
  2. 3,5 ml soli
  3. 40 ml syropu klonowego
  4. 1 gwiazdka anyżu
  5. 800 ml soku żurawinowego

Jak lepiej hamować rowerem

0
hamulce, hamować

Zdarza Ci się, że tracisz przyczepność podczas hamowania tylnym kołem? A także przednie koło wpada w poślizg gdy hamujesz. Jeżeli tak to ten artykuł jest dla Ciebie. Postaram Ci się przedstawić sposoby dzięki, którym twój skill hamowania wzrośnie.

Podobne artykuły:

Podwójna pełna moc

Zazwyczaj rower jest wyposażony w dwa  hamulce, dlatego warto jest wykorzystywać ich pełną moc. Co prawda przedni hamulec jest o wiele skuteczniejszy niż tylny, jednak na stromych zjazdach jeden to zdecydowanie za mało. Dlatego warto jest hamować tylnym i przednim hamulcem, pamiętaj żeby nie doprowadzić do zablokowania przedniego koła, ponieważ skończy się to dla Ciebie fatalnie. Żeby uniknąć takiej sytuacji powinieneś trochę odpuścić przedni, a przycisnąć tylny hamulec.

Przeniesienie ciężaru

Umiejętność przenoszenia ciężaru przez kolarza jest bardzo ważna. Jeżeli chcesz skutecznie hamować, to musisz się nauczyć prawidłowo przenosić swój środek ciężaru na tylne koło. Przenoszenie ciężaru w stronę kierownicy będzie skutkowało lepszą przyczepnością przedniego koła, a także poprawi się twoje prawdopodobieństwo, że twoja twarz spotka się z ziemią. Więc aby uniknąć tak niemiłego spotkania musisz przenieść środek ciężkości na tylne koło. Nieznacznie zmniejszy się przyczepność przedniego koła, ale za to tylne koło zmniejszy długość hamowania.

Kiedy hamować

Wyczucie momentu w którym mamy hamować jest bardzo ważne. Jeżeli jedziemy w zakręcie z dużą prędkością to powinniśmy sobie odpuścić gwałtowne hamowanie. Taki zabieg może doprowadzić do natychmiastowego obrócenia.

Sprzęt

Sprzęt jest dość ważny, w szczególności jeżeli chodzi o nasze bezpieczeństwo. Pamiętaj, że hamulce hydrauliczne, które współgrają z dużą tarczę np. 180 mm lub 203 mm pozwolą Ci o wiele efektywniej hamować, a także będziesz miał znacznie lepszą kontrolę nad rowerem. Duża moc hamowania dla niektórych rowerów, głównie chodzi o widelce motoryzowane może być zabójcza. Tanie widelce dostają mocno w kość, większość z nich jest wyposażona w cienkie golenie, które po prostu nie wytrzymują naprężeń. Objawem tego jest, że amortyzator nie pracuje tak jak powinien, a także powstaje na nim luz. Jeżeli zdarzy Ci się luz bądź inna ustaka w widelcach FOX, ROCK SHOCK to bez problemu znajdziesz na rynku nową część. Natomiast znalezienie nowej części w tanich amortyzatorach będziecie praktycznie niemożliwe. Dlatego weź pod uwagę jaki posiadasz amortyzator, jeżeli będziesz chciał zmienić na mocniejsze hamulce.

Recent Posts

napój energetyczny, napój izotoniczny

Jak zrobić napój izotoniczny

Domowy napój izotoniczny  Warto zrobić samemu swój napój izotoniczny, ponieważ nie znajdziesz w nim mnóstwa konserwantów, barwników i innej chemii. Izotonik nie tylko nawodni organizm, ale również...

Wokół parku krajobrazowego

Stopień trudności: średni Czas przejazdu: 3 godz Długość trasy: 46 km Rybnik - Wielopole - Kolonia Lasoki - Wilcza - Pilchowice - Stanice - Rudy...

Trening na trenażerze rowerowym

W polskim klimacie sezon rowerowy jest dość krótki,a trening w niesprzyjających warunkach atmosferycznych należy do wymagających i nie zawsze bezpiecznych. Lód, opady czy wiatr...
opona z systemem itt

Opona firmy Innova Tires z systemem ITT

System bezdętkowy nie jest bez wad, jednak zdecydowanie lepiej sprawdza się on w porównaniu ze zwykłą dętką. Dętka czy też system bezdętkowy ma swoje...

Łatwa ale za to długa

Stopień trudności: łatwy  Czas przejazdu: 5,5 godziny  Długość trasy: 61,8 km Wejherowo - Mrzezino - Rzucewo - Puck - Mechowo - Domatowo - Wielka Piaśnica...